Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Så här ser sökningar ut i Google AI Mode – och hur du hittar dem själv

Det finns fortfarande väldigt lite officiell data om hur sökningar faktiskt ser ut i Google AI Mode. Men de första mönstren börjar synas, och de säger en hel del om hur användare tänker — och hur företag bör tänka kring sitt innehåll framöver.

På Topdog har vi börjat analysera de första sökningarna som leder in trafik via AI Mode, och redan nu går det att se ett nytt sökbeteende växa fram.

Längre, mer naturliga frågor

Till skillnad från klassiska Google-sökningar (ofta bestående av 2–3 ord) ser vi nu långa, naturliga frågor – mer likt hur man pratar med en människa.

Exempel på faktiska sökningar från Google AI Mode:
kan jag lära mig seo på egen hand?
vilka digitala marknadsföringsföretag erbjuder de bästa seo-tjänsterna?
vilka företag erbjuder de bäst rankade tekniska seo-tjänsterna?
vilka seo-strategier är mest populära bland ledande digitala marknadsförare?
vilka seo-kurser rekommenderas för avancerade användare?
vilka är de mest populära online seo-utbildningarna just nu?
var kan jag hitta de trendigaste seo-utbildningarna i sverige?
vilka seo-verktyg ger bäst resultat för teknisk analys?
bästa seo-funktionerna för ehandel
vad är de mest kostnadseffektiva seo-tjänsterna för e-handel?
vilka seo-optimeringsverktyg är mest populära på marknaden?
vilka leverantörer har de mest pålitliga tekniska seo-lösningarna?
vilka seo-leverantörer har det bästa ryktet bland svenska företag?
vilka tekniska seo-tjänster är populärast i sverige?
seo-byrå med erfarenhet från restauranger

Detta är inte bara längre frågor — de signalerar också en annan intention. Användaren söker vägledning, rekommendationer och resonemang snarare än en snabb faktabit.

Hur hittar du dessa sökningar?

I dagsläget finns ingen färdig rapport i Google Search Console eller Google Analytics som visar sökningar från AI Mode. För att hitta dem krävs manuell granskning.

Tips:

  • Leta efter längre, naturliga frågor i Search Console.

  • Filtrera fram termer med fler än 5 ord.

  • Jämför mot klassiska klickdata — ofta är det små volymer, men intressanta signaler.

För Topdog syns dessa tydligt just för att de sticker ut – det finns bara ett fåtal av dem i våra dataset.

Exempel på sökningar från AI verktyg

Så använder du insikterna

När du hittar AI-genererade sökfrågor kan du använda dem på flera sätt:

  1. Lägg till frågan i befintligt innehåll.
    Gå till den sida som redan täcker ämnet, exempelvis en artikel om “SEO-verktyg”, och inkludera frågan som underrubrik eller FAQ-fråga.

  2. Besvara den kort och tydligt. 1–3 meningar räcker – Google föredrar kärnfulla svar.

  3. Använd FAQ-schema. Det ökar chansen att Google förstår frågans struktur och visar svaret i rätt kontext (även i AI Mode).

  4. Följ upp. Skapa filter i GA4 för att se om trafiken ökar från AI-relaterade källor.

Så vad är SEO i Google Ai mode?

I grund och botten är AI SEO att skapa innehåll eller anpassa innehåll. Jag skulle säga att 70-80% av AI SEO är content marketing.

Det sagt, för att man skall få sin AI SEO att fungera, behöver de andra traditionella SEO pusselbitarna vara på plats, design & UX, bra teknsik infrastruktur, sajtstruktur, auktoritet osv osv. Har du inte det kommer du inte prestera. Så det betyder att AI SEO är en del av vanliga SEO, ett extra lager man lägger ovanpå sin vanliga SEO-strategi

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+