Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Ingen vågar säga att din unge är ful som stryk

En kanadensisk VC-kille vid namn Rick Segal hade ett intressant inlägg för några dagar sedan om ett ganska utbrett fenomen inom VC-branschen. Han träffar ofta entreprenörer som hävdar att andra VC-bolag tycker att deras affärsidé är toppen. När Rick sedan ringer och dubbelkollar med de andra bolagen får han höra sanningen. De ser en massa problem med idén men gillar teamet och dessutom får dom en massa intressant information om en viss bransch. Därför säger dom inte nej rent ut. Istället hasplar dom ur sig “låt oss fortsätta att ha en dialog” eller liknande.

Detta är antagligen ett djupt mänskligt drag. Ingen vill stänga dörrar i onödan. Det enda du kan göra som entreprenör är att vara extra vaksam på processer och samtal med VC’s som drar ut på tiden. Fråga dig själv vad det är dom verkligen säger. Gå inte och inbilla dig att dom är “väldigt intresserade” bara för att du får ett möte till. Be om rak feedback. Själv brukar jag fråga rätt ut “Vad exakt är det som krävs för att ni ska investera i mitt projekt”. Först då kan man få riktigt intressant feedback.

Det verkar bara vara i programmet Dragons Den som investerarna inte skräder orden. “I think you’re absolutly nuts. This product will never take off and for that reason I’m out”. Det är kanske inte så kul att höra men det spar onekligen värdefull tid att få ett rakt besked.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Ligger mycket i detta, träffade Adeo Ressi i Mountain View i somras, han driver thefunded.com som är en website för att utbyte av erfarenheter om investerare.

    Utöver att detta är ett väldigt nord amerikanskt sätt att bete sig (att bekräfta någons ansträngning eller person på ett positivt sätt), verkar många VC använda detta som ett sätt att göra omvärldsbevakning, och ibland vet du inte om du är föremål för omvärldsbevakning eller intressant som investment target.

  2. Rudolf says:

    Som gammal väskdängare säger jag : Gå på avslut!

    Man kan försöka göra det många gånger 😉

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+