Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Sajtvärdering for Dummies – del 1

Computer Sweden skrev idag(13/9-2007) en artikel om att ‘Svenska communities rasar i värde’. I den står att läsa att fallande besökarantal gör att Lunarstorm och Playahead tillsammans minskat med över 100-miljoner i värde. Det fick mig att börja fundera på detta med sajtvärderingar och hur man egentligen bör räkna när man värderar en sajt och i förlängningen dess användare.

I den traditionella världen brukar ett bolags värde beräknas utifrån en multipel på bolagets årliga vinst. Multipelns storlek bestäms vanligen av faktorer som bolagets bransch, hur marknadsutvecklingen ser ut, beräknad tillväxttakt etc. Typiska vinst-multiplar brukar ligga inom intervallet 3 – 10. Självfallet kan vinst-multiplarna vara ännu högre men det är vanligtvis förbehållet lönsamma snabbväxare. Vissa företag kan också värderas i förhållande till sin omsättning. Som kuriosa kan nämnas att om du driver upp en restaurang så kan du sälja den till ett värde motsvarande ca 100 dagsintäkter (oaktat lokalkostnader o.dyl).

Hur beräknar man då värdet på bolag som inte går med vinst vilket inte sällan är fallet med många communitybaserade internettjänster [för att inte tala om de flesta bloggar]? Bara för att dom inte går med vinst så behöver dom inte vara värdelösa. Där blir värderingsprincipen annorlunda och får mer baseras på antaganden och jämförelser vilket i sin tur ger en stor osäkerhet i värderingen. Hur ser då dessa antaganden ut? Nånstans måste antagandena bottna i förmodade intäkter. Dessa intäkter består vanligvis av annonsintäkter [i vissa fall finns även andra intäktskällor såsom  betalt medlemsskap men vi bortser från dessa i denna lilla genomgång] . Annonsintäkterna drivs i sig av ett flertal parametrar som besökarantal, besöksfrekvens, medlemsantal, medlemstillväxt, demografisk profil etc. I korthet kan man säga att intäkterna är starkt kopplade till sajtens förmåga att attrahera användare, eller som marknadsförare gillar att kalla dem – ‘eyeballs’. I nästa del av denna analys ska vi försöka bestämma värdet på dessa ‘eyeballs’.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+