För några månader sedan startade jag och tillsammans med en partner i Puerto Rico chattjänsten Blendapps.com och även om vi ännu inte har börjat marknadsföra oss så har det varit en riktig berg och dalbana hittills. Det hela började för nästa två år sedan i ett svinkallt Boston där jag träffade Rafael Sosa från Puerto Rico på konferensen Mashup Camp. Jag var där för att marknadsföra min dåvarande arbetsgivare Kapow Technologies, han var där för att lyssna på de senaste trenderna. Vi blev vänner efter Mashup Camp och har hållit kontakten sedan dess, men det var inte förrän nu som vi har haft tillfälle att driva ett projekt tillsammans. När jag för några månader lämnade Kapow för att köra eget så hade Rafael en ide om att göra en chatlösning för Ning nätverk (på Ning.com kan manenkelt och kostnadsfritt skapa ett socialnätverk, swedishstartups.ning.com är ett svenskt exempel).
Rafael driver nämligen en mycket framgångsrik community byggt på Ning – chat.com.pr. Den har över 18.000 medlemmar och är Puerto Ricos ledande internet community. Han hade haft god framgång med att använda Meebos chatlösning på denna sida, men tyvärr är inte denna chat integrerade med Ning, dvs den använder inte användarnas användarnamn, profilbild etc. Det blev alltså en rätt separat upplevelse att chatta jämfört med att vara aktiv på sidan chat.com.pr. Eftersom Rafael är mycket aktiv i Nings forum så hade han också märkt att han inte var den enda som letade efter en integrerad chatlösning. Jag är programmerare i grunden, och bäst på att lösa tekniska problem. Därför är det perfekt att samarbeta med Rafael, som är mycket duktig på marknadsföring på nätet. Tillsammans så är vi ett bra team.
Med Blendapps så tar vi två existerande chattjänster, Meebo och Userplane, och gör det lätt att använda dessa i sociala nätverk byggda på Nings plattform. Vi har precis lanserat en Facebook Application och vi har planer på att stödja många fler plattformar inom en snar framtid. Visst finns det gott om chattlösningar redan, men få som på ett enkelt sätt kan integreras med existerande tjänster. Med Blendapps så krävs ingen extra registrering för användare att delta i chatten, det är lätt för administratörer att hantera inställningar via vår dashboard och det är möjligt att dela en chat mellan Ning och Facebook. Det som skiljer Blendapps från andra chatföretag är alltså användarvänlighet, valfrihet vad gäller chatleverantör (Meebo och Userplane) och integration med populära plattformar. Som företag vill vi inte heller bli beroende av en enda leverantör, så genom att ha flera chatleverantörer och stödja flera plattformar så känner vi oss säkrare för framtiden.
Hela lösningen är byggd på Google App Engine, dvs körs på Googles gigantiska serverfarmar, samt använder Meebos, Userplanes, Nings och Facebooks APIer. Det betyder att Blendapps LLC inte äger en enda server men ändå kan hantera massiv trafik till nästan ingen kostnad. Vi behöver inte heller utveckla och underhålla själva chatteknologin, men alla problem om tillgänglighet etc det innebär, vi använder istället Meebos och Userplanes existerande tjänster för detta. Till och med för vårt supportsystem så använder vi en gratis tredjepartstjänst, nämligen getsatisfaction.com. Det mesta av utveckling har gjorts av undertecknad, med undantag för Facebook applikationen som vi har hyrt in en duktig programmerare från Peru att fixa. Med halva företaget i Puerto Rico, halva i Helsingborg, en utvecklare i Peru, servrar över hela världen och ett mashup av 4 olika tjänster så kör vi verkligen på att “small is the new big”.
Hittills har det alltså knappt kostat mer än vår tid, men hittills har vi heller inte tjänat några pengar på vårt jobb. Målet är att tjäna pengar på främst reklam,och kanske också på olika extratjänster. Eftersom både Meebo och Userplane finansieras sina tjänster med reklam (Userplane även med vissa avgifter) så siktar vi påatt få en del av denna kaka när vi väl har en stor användarbas. Vi kan även visa vår egen reklam i samband med chatrummen om det behövs. Eftersom vi kan driva Blendapps till en mycket låg kostnad så vågar vi på oss risken att köra utan en detaljerad plan för hur pengarna ska strömma in. Vi är övertygade att om vi får många användare, som skapar många chatrum och som är trogna vår tjänst så kan vi vända detta till en bra inkomst på något sätt. Det är alltså samma typ av risk som många andra startups med miljoner dollar i investeringar tar, men med den kritiska skillnaden att vi inte har gjort några riktiga investeringar.
Sedan vi startade Blendapps så har hela vår marknad ändrats på ett drastiskt vis. När börja så hade Ning själv ingen chatlösning, utan det måste fixas via en tredje part. Vår största konkurrent vad gäller chat på Ning var WidgetLaboratory, som också tillhandahöll en massa andra tjänster till Ning nätverk (widgets för video tex). I augusti så blockerade plötsligt Ning alla WidgetLaboratory produkter. Meningarna går isär om varför detta hände, enligt Ning så bröt Widget Labs mot deras Terms of Service (läs mer på TechCrunch om detta). Bara några veckor efter det så kom Ning ut med en egen chatlösning. Det har alltså varit rätt turbulent och nervöst. Som tur är så är Nings chat och vår chat väldigt annorlunda, så vi har klarat oss bra. Genom att lyssna på våra användare och ständigt bättra på vårt erbjudande så ökar användandet ständigt och vi har idag tusentals dagliga användare.
Det ska bli intressant att se hur långt vi kan komma när vi väl drar igång med marknadsföringen!
Mer om Andreas Krohn läser ni på vår gästblogsida
Idag läste jag en blogpost från snubben Calconis. Han pratar om Microstartups. Jag tror att din tjänst passar in i hans defintion. Precis min min mjukvara.se. Bägge är microstartups.
De kostar mindre än 10KUSD och man testar sig fram!
Jag slås också av att ni startar tillsammans fastän ni sitter i olika länder. Från ett svenskt perspektiv nog något ovanligt!
Det vore roligt att få din kompanjon att gästblogga lite om hur han ser på marknadsföringen av tjänsten!
Ang. att vi sitter i olika länder så drar jag gärna igång saker internationellt. Det viktiga är att man jobbar med rätt folk, inte var de fysiskt håller till. Email, skype etc gör ju geografin mindre viktig. Har också ett finger med i mexikos fösta tv-tablå sajt (http://www.enlatele.com.mx) eftersom jag träffade rätt folk där.
Ska snacka med min kompanjon om att gästblogga om marknadsföringen om någon månad när vi har kört ett tag. Hans Ning nätverk (http://www.chat.com.pr) har precis gått om 20.000 användare (upp från 18.000 sedan jag skrev detta inlägg förra veckan!) så där har vi också en bra motor för att pusha vår chatlösning.
jag håller helt med dig Andreas. Det är människor, inte ideer eller applikationer som förändrar världen.
Det imponerar ändå på mig att du tagit det steget du gjort. Jag vet av erfarenhet hur svårt människor har att omgående tänka internationellt när de startade företag.
När jag startade MyMobile insåg jag redan efter ett par månader att jag var för nischad för Sverige. SÅ jag fick boka ett gäng SAS biljetter på krita med mitt Mastercard 😉
Disruptive skulle bli väldigt glad om han kunde ta sig den tiden! Jag tror våra läsare också är nyfikna på hur han tänker kring marknadsföringen av en sådan tjänst!
Andreas, otroligt intressant, och tack för att du så ingående delar med dig av era erfarenheter och tankar.