Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

The Power of blogging!

I veckan hade Dan ett arg inlägg som beskriver hur han har blivit misshandlad av UPS. Tydligen har de felklassificerat en vara inför införtullning och då har momssatserna blivit fel. Antagligen gör de så av tidsbrist men eftersom Dan är en korrekt kille har han bett dem korrigera sitt misstag. Då vill UPS faktuera honom en ganska stor summa pengar, för att korrigera sitt misstag. Antagligen är detta en konsekvent strategi av UPS. De skiter i Dan och vill inte göra saker rätt eftersom det kostar dem för mycket pengar. Detta sätter Dan i en märklig situation eftersom han är ytterst ansvarig för att det är korrekt inför myndigheterna.

Nu vet ju inte UPS om att de bråkar med Dan som har ganska många läsare på sin blogg, inkl undertecknad. Det ingick nog inte i deras kalkyler. Nu är ju Dans inlägg en partsinlaga och det är svårt för en utomstående att veta vem som har rätt. Om vi då istället tittar på det hela ur ett kommunikationsperspektiv. Bryr sig UPS? Nä, antagligen inte. Men om det inlägget hamnade på top tio på Google, skulle UPS bry sig då? Jag tycker vi tar reda på det!

Idag ligger det inlägget på sidan fem i Google(innan jag publicerar denna post). I detta inlägget länkar jag till Dans inlägg med ankartexten UPS. Jag vet att många bloggare läser Disruptive. Jag tycker ni skall diskutera detta på era bloggar och länka till Dans bloggpost. Tillsammans kan vi ta Dans inlägg om UPS till topp tio och se vad som händer!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Stefan says:

    Självklart ställer man upp för personer som man följer varje dag.

    “Behandla andra så som du själv vill bli behandlad”

  2. David says:

    Hoho. “www.dan.se/danne-josefsson-avslojar-ups-bluffen.html” ligger på #9 plats på google hos mig, när jag söker på “ups”.

  3. Daniel30 says:

    Mission accompished.
    Plats 8 and climbing 🙂

  4. Rudolf says:

    Daniel

    Bloggosfären verkar inte sova så det har hänt en del under natten! Vad komme hända nu tror du?

  5. Daniel30 says:

    Rudolf -> Tror inte det händer så mycket mer om inte ngn stor tidning som Aftonbladet, Expressen eller liknande skriver om det. Kan ju hoppas att IDG nappar på måndag 🙂
    Annars rinner det nog ut i sanden men Dan har ju kommit högt på UPS och det var kul att testa vår länkkraft! Vi kan skita i politik o använda blogging som styrande medel numera 🙂

  6. Rudolf says:

    Daniel:

    Det är spännande tycker jag att se vad som kan hända och om det skall rinna ut i sanden, jag tror faktikst det är ngt vi själva kan bestämma. Jag menar säkert 50 pers har engagerat sig i detta på något sätt, även om inte alla har länkat.

    Skall vi verkligen låta det rinna ut i sanden? Det är ju mycket energi där och vi förtjänar ett svar tycker jag, även om det svaret kan vara “dra åt h-e”

  7. votum says:

    Kan inte låta bli att kommentera även detta inlägg…

    Jag känner mig lite kluven till det hela med Google-bombning. Stora stygga företaget sågas – javisst – jag har gjort det själv med SL. Bryr sig UPS om detta? Tveksamt. Kanske lite grann. Påverkar detta deras verksamhet? Tvivelaktigt. Men tänk om det skulle drabba ett oskyldigt mindre företag? Om ett litet företag skulle bli utsatt för Google-bombning, skulle det påverka deras verksamhet? Troligtvis och möjligen med svåra ekonomiska konsekvenser.

    Be careful with the force…

  8. Rudolf says:

    Argumentet mot det är att om jag är budbäraren för att ett företag missköter sig, är jag ansvarig för att deras egna misskötsel drabbar dem?

    Var och en är själv ansvarig för sina handlingar eller bristen på handlingar. Ngt annat skulle skapa ett samhälle som varken du eller jag vill leva i!

Trackbacks

  1. […] en titt på Disruptive – ni som bloggar borde göra samma […]

  2. Bloggosfären : SEO resultat efter en timma - Online PR says:

    […] får en ganska speciell känsla i magen såhär en timma efter att Christian satte igång sin kampanj. Dan’s inlägg låg på plats 50 för sökordet “UPS” i […]

  3. Dan om hur UPS bluffar med tullar och moms…

    Dan Nilsson är en av mina favoritbloggare. Han är mångentreprenör, driver flera sajter och e-butiker och i hans blogg är han väldigt intressant, öppen, vansinnigt rolig och har inga problem med att sticka ut hakan det där lilla extra som behöv…

  4. […] bloggosfären ropar efter länkkärlek blir jag nästan lite rörd, så även i detta fall då det är allas vår […]

  5. Blog Summits : We managed to create a bit of a storm - Enlyx says:

    […] UPS Campaign […]

  6. Dan Nilsson avslöjar UPS-bluffen - Softtype says:

    […] om han vill att UPS ska sköta förtullning och moms korrekt. Jag tar upp det här eftersom Tommy, Christian på Disruptive, Simon på Joinsimon och några fler har lyft fram detta om UPS, och jag säger som Tommy; faktumet […]

  7. Beta Alfa » Blog Archive » Bloggar läxar upp ett bluffande UPS says:

    […] Disruptive ger oss bakgrunden och uppmanar fler bloggare att länka till Dans inlägg. Ett gemensamt experiment som läxar upp UPS. […]

  8. Stefan | Ensam says:

    […] på Disruptiv snappade upp Dans avslöjande och uppmanar nu bloggare att stå upp mot […]

  9. Tre korta « Pickelhaupt says:

    […] deltar Pickelhaupt i Disruptives Googlebombing experiment som går ut på att få upp Dans diss av UPS i toppen på […]

  10. […] lite länkkraft så hjälper jagjag gärna till. Dan Nilsson ska upp på första sidan på google när […]

  11. […] sällar mig till dem som nu ropar: Heja Dan och bu för […]

  12. […] andra om UPS: Nikke, Disruptive tkj […]

  13. […] Läs mera om detta på disruptive. […]

  14. Kraften hos alternativa medier…

    IT-entreprenören och näthandlaren Dan Josefsson berättar i ett blogginlägg hur han av fraktföretaget UPS avkrävts betydande belopp för att företaget ska korrigera en felaktig momsdebitering som de själva gjort. Ja, detta är en partsinlaga och…

  15. Kreafonbloggen » Blog Archive » Varning för kundirritation says:

    […] ett extra bra exempel på att kundirritation har stor genomslagskraft kan du läsa här: The power of blogging. Det kan bli intressant att se vad som händer med detta […]

  16. Fraktbolaget UPS, momsbluffen och Dan Josefsson | Jan Sandahl says:

    […] via min RSS-prenumeration på bloggen Disruptive läste jag om hur UPS hanterat entreprenören Dan Josefsson. Rudolf uppmanade oss att testa vad som händer med UPS reaktioner om Dans missnöje seglar upp på […]

  17. […] två dagar sedan så skrev disruptive om att vi skulle få Dan’s inlägg om ups upp till top 10 på Google. Responsen har varit […]

  18. Sammanfattning av månaden som gick | Sennbrink Konsult says:

    […] med UPS om momsdebitering vilket resulterade i att den svenska bloggosfären samarbetade för att driva upp Dans inlägg om UPS på Google. Det gick ganska […]

  19. […] Disruptive: The Power of blogging. […]

  20. […] några veckor sedan uppmärksammade jag att Dan hade fått en snigel i ögat av UPS. Jag skrev ett inlägg om detta för att se vad som händer när Dan:s arga bloggpost träffar topp 10 på ordet UPS. Det […]

  21. […] detta var lite osnyggt av UPS och uppmanade bloggosfären att ge Dan ett handtag i dialogen med UPS. Dans inlägg om hur UPS behandlar honom mindre bra, var under några veckor topp 10 om man […]

  22. […] uppmanade oss till ett intressant experiment för att se om vi kunde ta upp dans blogginlägg till förstaplatsen hos google för att sedan se […]

  23. Dan Nilsson, UPS, nazister och en rejäl portion humor……

    Jag tror att Dan Nilsson och jag har samma sorts humor. När jag skriver det här skrattar jag fortfarande åt det brev som UPS nu, via sina advokater, skickat till Dan angående hans inlägg om hur UPS fifflar med moms och dylikt. I det inlägget hade…

  24. UPS - En fortsättning på en historia | Bloggtidningen says:

    […] tog upp historien och bloggar nu igen om […]

  25. […] samtidigt som han ville ge sina läsare ett gott skratt. Tanken om att pusha upp sidan hos Google väcktes av andra. Men det är spännande att följa detta exempel. Just nu tror jag att Dans senaste inlägg i […]

  26. […] har blogglördag. Senast jag gjorde detta hände det en hel del. Då sparkade vi rätt hårt på UPS för att Dan hade blivit. Skall bli spännande vart denna dagen […]

  27. […] Lesson to learn for all entrepreneur’s, design your services and products and go one step further, this is not the only way UPS in it’s practices bluntly ignores the receiving end, and upsets people (or rips them of). […]

  28. […] märkte till att Björn spontant fortsätter refera till UPS-händelsen trots att det är fyra månader sedan, UPS beteende fortsätter alltså att skada […]

  29. Veckans spottkopp | Sennbrink Konsult says:

    […] omvärldsbevakning innan de bestämmer sig för att hota med stämmningar och liknande. Det är många som uppmärksammat vad UPS gjorde med Dan Nilsson och vilka konsekvenser det fick på […]

  30. […] märkliga kommentarer osv. Då hade debatten bara varit hälften så stor. Man kan jämföra med UPS där jag var lite inblandad. Där valde UPS att hela tiden prata runt bloggare, som om de inte vore […]

  31. […] på Disruptiv snappade upp Dans avslöjande och uppmanar nu bloggare att stå upp mot […]

  32. Kreafonbloggen » Blog Archive » Sociala medier - mindre goda exempel says:

    […] är särskilt smickrande för företaget. Bloggar, särskilt många i samverkan, kan ha stor genomslagskraft. Tål att tänkas […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+