Det kan inte ha undgått någon att vi är inne i en lågkonjunktur orsakad främst av finanskrisen. Hur länge den kommer att pågå vet ingen och vi har antagligen inte nått botten ännu. Givetvis får detta återverkningar även för startups.
Tillgången till riskkapital är från och med nu extremt liten. Vid ett första påseende kan detta verka märkligt eftersom många VC-bolag sitter med fonder som dom reste under förra året och som långtifrån är färdiginvesterade. Men VC-bolagen allokerar hellre sin kassa till sina befintliga portföljbolag. I och med krisen är sannolikheten stor att dessa bolag kommer att behöva mer kapitaltillskott från befintliga ägare framöver. Vägen till en exit för deras portföljbolag är nu längre bort än någonsin.
Vidare kan det vara svårt att skaffa nya kunder under en period av nedskärningar, uppsägningar och allmän rädsla för att satsa på nya saker. Att sitta och ringa till inköpschefer för att sälja sin produkt är antagligen inte den mest positiva upplevelse man kan ha som säljare och entreprenör idag. Och i tider av neddragningar är en av de första sakerna som får stryka på foten oftast just marknadsföringsbudgeten varför annonsfinansierade verksamheter kommer att få det tuffare.
Skillnaden mellan denna nedgång och då internetbubblan brast 2001 är dock stor. Åtminstone om man ser till de bakomliggande orsakerna. Då bestod bubblan av övervärderade dotcom-bolag som överösts med riskkapital och i många fall även börsnoterats utan att ha en krona i intäkter. Denna gång har bubblan uppstått i banksektorn.
Effekten kommer dock att bli densamma. Då vill jag passa på att påminna om Tim O’Reillys ord från 2005 då han i ett numera ganska berömt inlägg diskuterade vad Webb2.0 egentligen var för något. I det inlägget sa han något som jag tror kommer att vara sant även i detta sammanhang:
The bursting of the dot-com bubble in the fall of 2001 marked a turning point for the web. Many people concluded that the web was overhyped, when in fact bubbles and consequent shakeouts appear to be a common feature of all technological revolutions. Shakeouts typically mark the point at which an ascendant technology is ready to take its place at center stage. The pretenders are given the bum’s rush, the real success stories show their strength, and there begins to be an understanding of what separates one from the other.
Så kom ihåg, efter förra krisen föddes Webb2.0. Hårda tider gav upphov till en uppsjö av nya innovativa tjänster. Jag är övertygad om att samma sak kommer att hända nu. Efter krisens slut kommer vi att få se Webb3.0 födas!
Så även disruptive har sett lågkonjunkturen. Var ju inte så många månader sedan på seo-forums träff som svaret på en fråga var att förhållandena nu var så annorlunda mot it-bubblan 2001 så det fanns inte tillstymmelse till risk för nedgång.
/ bissniss.se
…o då kommer mobilen stå i centrum!
Kikade in här lite bara 🙂
Bissniss.se
Jag tror inte jag hävdat att det inte finns risk för nedgång på SEO träffen. Däremot har jag nog hävdat att förutsättningarna är rätt annorlunda nu jämfört med då? Tex om du jämför teknikkostnader, sökmotorer, bloggande och video.
Du kan själv se Nikkes Bambusande från semenariet här:http://disruptive.nu/2008/07/15/video-seo-traffen/ och bekräfta.
Att webbranschen inte skulle påverkas av en dramatisk kreditåtstraming av ekonomin är knappast en slutsats en gammal nationalekonom som jag skule komma på!