Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Nattsvart, men med nästa gryning kommer Webb3.0

Det kan inte ha undgått någon att vi är inne i en lågkonjunktur orsakad främst av finanskrisen. Hur länge den kommer att pågå vet ingen och vi har antagligen inte nått botten ännu. Givetvis får detta återverkningar även för startups.

Tillgången till riskkapital är från och med nu extremt liten. Vid ett första påseende kan detta verka märkligt eftersom många VC-bolag sitter med fonder som dom reste under förra året och som långtifrån är färdiginvesterade. Men VC-bolagen allokerar hellre sin kassa till sina befintliga portföljbolag. I och med krisen är sannolikheten stor att dessa bolag kommer att behöva mer kapitaltillskott från befintliga ägare framöver. Vägen till en exit för deras portföljbolag är nu längre bort än någonsin.

Vidare kan det vara svårt att skaffa nya kunder under en period av nedskärningar, uppsägningar och allmän rädsla för att satsa på nya saker. Att sitta och ringa till inköpschefer för att sälja sin produkt är antagligen inte den mest positiva upplevelse man kan ha som säljare och entreprenör idag. Och i tider av neddragningar är en av de första sakerna som får stryka på foten oftast just marknadsföringsbudgeten varför annonsfinansierade verksamheter kommer att få det tuffare.

Skillnaden mellan denna nedgång och då internetbubblan brast 2001 är dock stor. Åtminstone om man ser till de bakomliggande orsakerna. Då bestod bubblan av övervärderade dotcom-bolag som överösts med riskkapital och i många fall även börsnoterats utan att ha en krona i intäkter. Denna gång har bubblan uppstått i banksektorn.

Effekten kommer dock att bli densamma. Då vill jag passa på att påminna om Tim O’Reillys ord från 2005 då han i ett numera ganska berömt inlägg diskuterade vad Webb2.0 egentligen var för något. I det inlägget sa han något som jag tror kommer att vara sant även i detta sammanhang:

The bursting of the dot-com bubble in the fall of 2001 marked a turning point for the web. Many people concluded that the web was overhyped, when in fact bubbles and consequent shakeouts appear to be a common feature of all technological revolutions. Shakeouts typically mark the point at which an ascendant technology is ready to take its place at center stage. The pretenders are given the bum’s rush, the real success stories show their strength, and there begins to be an understanding of what separates one from the other.

Så kom ihåg, efter förra krisen föddes Webb2.0. Hårda tider gav upphov till en uppsjö av nya innovativa tjänster. Jag är övertygad om att samma sak kommer att hända nu. Efter krisens slut kommer vi att få se Webb3.0 födas!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. bissniss says:

    Så även disruptive har sett lågkonjunkturen. Var ju inte så många månader sedan på seo-forums träff som svaret på en fråga var att förhållandena nu var så annorlunda mot it-bubblan 2001 så det fanns inte tillstymmelse till risk för nedgång.

    / bissniss.se

  2. Erik Starck says:

    …o då kommer mobilen stå i centrum!

  3. Emma says:

    Kikade in här lite bara 🙂

  4. Rudolf says:

    Bissniss.se

    Jag tror inte jag hävdat att det inte finns risk för nedgång på SEO träffen. Däremot har jag nog hävdat att förutsättningarna är rätt annorlunda nu jämfört med då? Tex om du jämför teknikkostnader, sökmotorer, bloggande och video.

    Du kan själv se Nikkes Bambusande från semenariet här:http://disruptive.nu/2008/07/15/video-seo-traffen/ och bekräfta.

    Att webbranschen inte skulle påverkas av en dramatisk kreditåtstraming av ekonomin är knappast en slutsats en gammal nationalekonom som jag skule komma på!

Trackbacks

  1. […] för att finansiera expansion. Detta gäller speciellt i tider då det är dyrt att ta lån och och svårt att få riskkapital. Tore friskopp har erfarenhet av hur det är att behöva jobba extra just för att […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+