Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

The Trillion Dollar Baby

Nej, det är ingen ny film, det är den nya beteckningen på mobilindustrin som detta år kommer att omsätta en biljon dollar eller ca 8 biljoner kronor. (En biljon på svenska motsvarar trillion på engelska). Rudolf (som ändå har ekonomibakgrund) säger att allt över en miljard är abstrakt. Då kan det hjälpa att sätta siffrorna i relation till andra branscher. Håll i hatten, det blir mycket siffror.

Först, det finns knappt en handfull biljonindustrier i världen. Dessa är bilar, mat och vapen(!). Sen har vi ett antal branscher som kvalar in på halvbiljonstrecket såsom annonsering, print och broadcasting. Alla dessa är stora branscher som funnits länge. Desto mer imponerande då är det att för 10 år sedan var Finland det första landet i världen där mer än hälften av invånarna ägde en mobiltelefon. Mobilindustrin har alltså vuxit rekordsnabbt de senaste 10 åren.

Enkelt uppdelat består mobilindustrin av två segment, tjänster och hårdvara. Tjänsterna, som består av röstsamtal, messaging och data, utgör 80% av mobilbranschens omsättning. Hårdvara står för 20% där mobilterminaler omsätter ca 150 miljarder dollar och nätverksutrustning omsätter ca 50 miljarder dollar.

På tjänstesidan omsätter röst 600 miljarder dollar, messaging 130 miljarder och datatrafik 70 miljarder dollar.

Hur ser det ut på användarsidan då? Det finns 950 miljoner persondatorer i användning i hela världen. Sätt det i jämförelse med att det detta år kommer att ha sålts 1,2 miljarder mobiltelefoner. Det betyder att 3 miljoner mobiler tillverkas varje dag, året runt. Globalt finns det det nästan 4 miljarder abbonemang fördelat på ca 3 miljarder individer. Fast telefoni är inne i en dödsspiral. Allt fler väljer bort ett telefonabbonemang till hemmet.

En annan intressant iakttagelse är att 80% av alla nya mobiler är kameramobiler. Idag finns det 1,9 miljarder kameramobiler i användning. Jämför detta med kameratillverkarna som säljer ca 100 miljoner kameror detta år. En rännil i sammanhanget.

En kul siffra är internetanvändningen. För första gången i världshistorien accessas internet av fler mobiler än datorer. Närmare bestämt 1,02 miljarder människor använder internet i mobilen. Detta borde vara en väckarklocka för alla sajtägare och tjänsteutvecklare att bättre anpassa sina tjänster för mobilaccess.

MMS, telekomindustrins sorgebarn, når nu mer mobiler än vad det finns TV-apparater och mer än 1,3 miljarder människor skickar bilder via MMS jämfört med de 1,2 miljarder som skickar epost! Lite glädjande för lilla Moyume 😉

Och SMS fortsätter sin helt sanslösa tillväxt. Mer än 125 miljarder dollar omsätter SMS detta år. Det är mer än den globala omsättningen på musik, datorspel, hollywoodfilmer och böcker tillsammans! Av dessa är 25 miljarder från premium SMS och 100 miljarder från vanliga SMS. Tillväxten är sanslösa 35% per år.

Om ni inte tycker att det snurrar tillräckligt mycket kan ni läsa  mer på Tomi Ahonens blogg Communities Dominate Brands där han publicerat resultaten från hans senaste rapport TomiAhonen Consulting report 7th Mass Media 2008 vilken jag använt mig av i detta inlägg.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Solidsun says:

    “…omsätta en biljon dollar eller ca 800 biljoner kronor. (En biljon på svenska motsvarar trillion på engelska)….” Vilket leder till att en biljon dollar kanske motsvarar 8 Biljoner kronor!! Lätt att räkna baklänges på morgonkvisten även om dagens journalister verkar göra det konstant. 😉
    Bara att hoppas Ericsson får klart 100 MBit 4G/WiMAX nät till 2010, då kommer den stora explosionen inom mobil dataanvändning.

  2. Rudolf says:

    Man får lite perspektiv när man läser dessa siffror!

  3. Poppe says:

    @Solidsun: Fixat, tack för påpekandet. Skrev denna sent på natten 🙂

  4. Tomas says:

    Oh shit – har inte haft koll på hur stort detta är – känns som det finns ganska bra möjligheter trots nedgången….

    Vi måste “biffa upp oss själva” och bli lite bättre på att markandsföra och få ut alla svenska fantastisk innovationer inom detta område.

    Tack för intressant läsning.

    / Tomas

  5. Det är därför jag är så rackarns optimistisk trots kriser och annat. Det är nu, mitt i lågkonjunkturen, som det händer. Även om en känd man i Rausing-familjen mycket klokt uttalat “optimister är idioter!”, kan jag inte låta bli att ta på mig min mest färgglada optimistkeps. Med propeller och allt. Efter 8 år i branchen är jag för första gången riktigt optimistisk.

  6. Magnus says:

    Intressant att MMS är större än e-post för bilder på mobiler (eller är det e-post överlag med alla typer av terminaler?). Speciellt då Apple inte la in MMS i iPhone då de ville uppmuntra e-postandet…

    Poppe, vad är källan för dessa siffror, hemmaknåpat från Google eller kan man läsa det någonstans? Skulle vara intressant att ta med i en del material men även om jag gärna skulle vilja skriva “Källa: Poppe @ Disruptive” så skulle det vara bra att komplettera med något mer…

  7. Poppe says:

    Magnus, siffrorna är från “Tomi Ahonen Consulting report 7th Mass Media 2008”. Jag har mailat dig ett utdrag från den rapporten som jag fått från Tomi.

  8. Johan says:

    Hur är det med branscherna hälsovård samt utbildning – har du motsvarande siffror för dem?

  9. vblog11 says:

    “Bara att hoppas Ericsson får klart 100 MBit 4G/WiMAX nät till 2010, då kommer den stora explosionen inom mobil dataanvändning.”
    Håller med, mobilen kommer att ärseta laptops.

Trackbacks

  1. […] i den mån de finns är långsamma och huvudfokus ligger på att försvara de intäktsområden man […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+