Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Tele2 startar ventureverksamhet i nya Rebcap

rebcapSom entreprenör inom mobilbranschen har jag ofta känt att man har att göra med stela och tröga organisationer. Innovationsprocesserna i den mån de finns är långsamma och huvudfokus ligger på att försvara de intäktsområden man har.

Men det finns tecken på att detta håller på att ändras. Teliasonera har exempelvis Innovation World som är ett slags community av betatestare där man testar och utvärdera nya tredjepartstjänster. Telenor har sin tjänst Mobilstart där vem som helst på några minuter kan gå in och skapa mobiltjänster baserade främst på premium-SMS och MMS.

Dessa initiativ verkar vara tecken på en begynnande trend där mobiloperatörerna outsourcar innovationsprocessen. Detta tror jag inte bara är bra för operatörerna utan det är dessutom livsnödvändigt för dom. Dom har användarbasen, billingrelationen och tekniken. Genom att öppna upp för externa tjänster kan dom få tillgång till nya intäktsströmmar när dom gamla utsätts alltmer för prispress.

Nu sällar sig Tele2 till denna skara med sin nya verksamhet Rebcap som syftar till att vara en tillväxtpartner för startups. Nyss lanserad har man just tecknat ett samarbetsavtal med STING. Jag tyckte detta lät intressant så jag intervjuade Tele2’s Henrik Schmidt som är en av inititivtagarna till Rebcap.

Poppe: Hur kom ni fram till beslutet att köra igång detta? Det känns som ett ovanligt (men innovativt) initiativ från en mobiloperatör.
Henrik: Detta känns som ett dynamiskt sätt att öppna upp sig för det drivna community som finns utanför operatörernas värld. Rebcap är alltså en möjlighet för entreprenörer och bolag att komma i kontakt med en operatör under konstruktiva former men det är också ett sätt för oss att träffa människor med driv och bra idéer.

Poppe: Hur skall en entreprenör el startup betrakta Rebcap? Som en VC, en inkubator eller en enablerpartner?
Henrik: Inget av det, vi ska vara en tillväxtpartner för bolag som tror sig kunna ha nytta av en telekomoperatörs egenskaper. Vi har tex inget intresse av att driva inkubatorverksamhet – för detta har vi redan en partner i STING med tillgång till deras samlade kompetens och resurser.

Poppe: Kommer ni att ta ägarandelar i bolagen? Om ja, blir det via direktägande eller optioner el nån annan mekanism? Hur stor andel strävar ni efter isåfall?
Henrik: Vi är intresserade av ägande i någon form. Hur ett sådant avtal konstrueras får avgöras från fall till fall.

Poppe: Med största sannolikhet kommer startups att behöva vidarefinansiering, kommer ni att samverka med andra VC-firmor för att hjälpa till med framtida rundor?
Henrik: Vi är öppna för alla typer av lösningar och har ett gott kontaktnät – det viktiga är att bolagen har potential att utvecklas och växa med en långsiktigt hållbar affärsmodell.

Poppe: Vad kommer ni att kunna erbjuda startups rent konkret? Finansiering? Tillgång till teknik? Tillgång till deployment och reach? Tillgång till billingmekanismer? Mer?
Henrik: Vi vill gärna se att entreprenörer och bolag ska komma till oss med en idé om vad de vill ha. Det är svårt att standardisera ett samarbete men det centrala ska vara att vi kompletterar varandra. Med andra ord utgör samtliga ovanstående exempel en möjlighet.

Poppe: Om en startup har en tjänst som riktar sig till fler operatörer än er, finns det nån intressekonflikt i detta eller ser ni helst att tjänster bara utvecklas för era kunder?
Henrik: Vi ser ingen intressekonflikt och vill naturligtvis att tjänsten ska utvecklas fristående för en så stor marknad som möjligt.

[Slut på intervjun}

Om ni vill ställa frågor till Henrik om Rebcap så kan ni göra det i kommentarerna. Henrik har lovat att svara :-).

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Lysande initiativ av Tele2! Det blåser verkligen nya vindar nu känns det som. Efter dryga 8 år inom mobila tjänster börjar det faktiskt ljusna. De viktiga pusselbitarna börjar falla på plats. Vi kan gå från att vara en bransch som man närmast kunde beskriva som en hobbyverksamhet för techno-geeks till en riktig fungerande del av telekom, media och undehållningsbranscherna.

    Tack Poppe för att du lyfte upp detta och tack Henrik för ett bra initiativ!

  2. Rudolf says:

    Henrik

    Finns det några case att berätta om?

    Kollade er sida, hatten av för att ni använder bloggformatet som hemsida!

  3. Henrik says:

    Hej Rudolf,

    Vi har en del intressanta case som vi tittar på men ingenting up´n´running.

    Kul att du gillar sidan!

  4. Rudolf says:

    Henrik

    ovan pratar du om “telekomoperatörs egenskaper. ” vill du berätta lite mer om det. Rätt många av disruptives läsare har inte så bra koll på just det!

  5. Henrik says:

    Dels så finns det egenskaper unika för en Telco men även för ett multinationellt bolag. Tele2 har idag cirka 25 miljoner kunder på 11 marknader. Som Telco har man en relation till kunden på många olika sätt avseende bla “network”, billing, kundtjänst, ringmönster och positionering. Som multinationellt företag har man andra fördelar vad det gäller “Economy of scale”, “sales and marketing”, “legal” och “technical advisory staff” etc.

    Vårt fokus är att bidra till att skapa –> fristående bolag <– där våra resurser som Telco och multinationellt bolag kan agera motor för tillväxt. Detta innebär att vi kan vara partner till båda entreprenörer, affärsänglar och övriga finansiella spelare.

    Mvh

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+