Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

24 Hours Business Camp!

I veckan som förflöt så hände det. Näteliten som IDG kallar oss(jag säger oss för även om jag inte var där så bär jag på samma energi och inställning som alla deltagarna), samlades för att på 24 timmar skapa och lansera lansera tjänster. Helt otroliga 51 stycken blev det. Merparten av dessa skulle nog aldrig hänt om inte Ted drog ihop detta event. Heder till Ted för att han kanaliserar denna energin så att det blir verkliga saker av denna energi.

Man kan såklart diskutera flera av dessa webtjänsters värde och existensberättigande. Men det är faktiskt inte så viktigt. Innovation och framgång är en enda lång misslyckande process till lyckandet. Det innebär ofta omvägar och oväntade vägar. Även om ingen av dessa tjänster skulle ha ett existensberättigande på marknaden kommer deltagarna att lära sig massor inför nästa koncept, nästa ide, nästa möjlighet som öppnar sig. Jag tjatar om det, “Action speaks louder then words” och för mig var detta 100 röster som skrek  ut sin handlingskraft. En skön kontrast till så mycket annat i Media idag som mest verkar handla om finanskris, bilbolag som ylar, fastighetsvärden som faller.

Jag ser denna energi tydligt på andra ställen. Efter att ha funderat på 24 Hour business camp under helgen inser jag att detta är bara de 10% av isberget som syns ovanför vattenytan. Jag ser resultatet av denna energi och sammarbete på fler ställen. Min  nät- kompis Joacim skickar upp websidor i hög takt och inom de mest märkliga segment, som tex inom Snapsvisor. Vem kommer på tanken på att tjäna pengar på Snapsvisor och dessutom välja att prova det i verkligheten.  Andreas Bard har en grej som heter SEO-sunday. X antal människor som gillar weben och internetmarknadsföring lägger upp nya sidor tillsammans om söndagarna. Var för sig men de hänger digitalt när de gör det(rätta mig om jag har fel Andreas). Det finns fler exempel därute. Berätta gärna i kommentarstråden om du vill dela med dig av ditt sammarbete eller energi.

Newton kom på det att till varje kraft finns det en motkraft. Så också i detta fallet. Det är märkligt men sant. Jag vet inte vad det beror på men det är så.  Antagligen är det så att männsikor som känner sig utmanade eller hotade när de ser denna energi som flödar. Kanske är det ett utslag av att i det industrialiserade samhället var det mer lönsamt att konkurera än att sammarbeta. Kanske är det bara en generationsklyfta. För mig är det snarare så att värdet av 24 hours business Camp blir större när konceptet väcker motreaktioner. Det visar ju bara att man är på rätt väg.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Sennbrink says:

    Intressant tanke det där om motkraften, kanske är det den som motverkar att t.ex. gammelmedia inte tar hela klivet ut i den sociala tidsåldern?

    Så här vi i Gnällbältet för att främja samarbete: Hungry Bloggers Gathering – http://www.facebook.com/group.php?gid=104675340423

  2. Precis! Pang på! Det är events som 24hrbc och inlägg som dina vi alla behöver. Luktsaltet som får oss att kvickna till och fatta att ingen annan kommer att fixa biffen åt oss. Det är upp till oss själva. Utan att göra anspråk på Obamas fantastiska formuleringsförmåga så är det som han sa nyligen – Det är upp till oss själva, var och en. Och den positiva energi vi kan uppbringa, sprida och ta emot.

    Förutom att ditt inlägg höjde pulsen något så ledde det direkt till ett inlägg på min blogg med där jag försöker jaga upp min kollegor i mobilbranchen. – http://mobiletribe.com/2009/01/27/positive-energy/ om nån är intresserad. Drog lite högre växlar på effekter av 24hrbc. Att det typ skulle vara lösningen på lågkonjunkturen. Jag har gärna fel, men att fösöka kommer helt säkert att hjälpa till i alla fall.

  3. Rudolf says:

    P-F

    Du har helt rätt. Det är upp till oss själva. På ett mer metafysiskt plan kan man säga att vi har bara ett liv och vi kan faktikst inte låta en lågkonjunktur bestämma hur vi skall må eller om vi skall ha ett bra eller dåligt liv. Speciellt när vi lever i ett så rikt land.

    “action speaks louder then words” Vi ser resultatet här av 100 männikor som alla engagerar sig frivilligt för att de vill göra ngt. För att de kan göra ngt. De la 2400 arbetstimmar och generade 51 projekt. Vilken kraft detta är. Människor som sammarbetar men åndå inte.

    Tänk om det var 1000 personer som gjorde detta. Då skulle det vara 24000 arbetstimmar. Tänk vad du kan förändra på 24000 arbetstimmar.

    Det finns 1000 av oss, ja, jag tror det finns 10000 av oss. 10000 människors skapande, energi och tankar, det ändrar ekonomin i Sverige.

    Även om detta är en lek med stora tal så kokar det ändå ned till var och en av oss. Vi kan välja att vara en av dessa 10000 eller 100. Varje dag kan vi välja detta.

    Varje människas handlingar och tankar räknas för tänker många samma tanke, då händer det saker.

Trackbacks

  1. Kreafonbloggen » Blog Archive » Veckan som gick says:

    […] en riktigt lyckad tillställning, Mindpark ger en bra sammanfattning. Judith Wolst, Online-PR, Disruptive, Mortfiles, BetaAlfa och Mymlan skriver också om det händelserika […]

  2. […] read this great post (unfortunatly in Swedish only) from my friends at Distruptive. In short. There is alot of great […]

  3. […] för du har dina solglasögon på dig. jag såg den nu på morgonen efter att P-F kommenerade mitt inlägg om 24HBC från i […]

  4. […] maktmonopol och omfamna nya teknologier har man byggt enorma förmögenheter. Vi har äventyr som 24 hour business camp –  bygg en egen tjänst på nätet och få användare direkt. I det lilla kan man se Boolis kamp […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+