Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Mer on 24HBC-Energin!

Desto mer jag tänker på det desto mer inser jag vad detta är fröet till. I förra veckan ändrades världen lite. Knappt synbart. Det tog mig flera dagar att se ändringen. Som en svag, svag färskiftning i vattnet en solig dag, som du knappt ser för du har dina solglasögon på dig. jag såg den nu på morgonen efter att P-F kommenerade mitt inlägg om 24HBC från i söndags.

Vad var det som hände egentligen? Vad var färgskiftningen? 100 personer la 24 timmar av sitt liv och det generade 51 projekt. 2400 timmar. Inte så mkt. Det är min arbetstid under ett år men det räckte för en svag, svag färgskiftning i världen. Kanske är det så att jag ännu är ensam om att se den men låt mig extrapolera denna färgskiftning åt er så att ni alla kan se den.

Nästa gång är det inte 100 personer, nästa gång är det 300 personer som skapar 200 projekt. Gången efter det är det 600 personer som skapar 500 projekt. Nästa gång är det 1000 personer runt om i landet som samma dag sitter och skapar projekt. Då är det 24000 mantimmar. Nu är det inte längre en färgskiftning, nu ändrar det världen, det ändrar ekonomin och det ändrar våra tankar.

En lek med siffror kanske. Men jag kan se energin. Ted bär på den, jag bär på den, Peter bär på den, websmurfarna bär på den, Bloggkoll bär på den. Många bär på den. Listan skulle bli lång om jag skulle räckna upp alla jag kände Det finns 1000 av oss här i “bubblan”, jag tror det finns 10000 av oss i Sverige.

När jag beskriver det såhär tror jag många av er känner igen er. Man är del av en större skeende. Det har inte med lågkonjunkturen att göra. Världen ändras och många människors attityder har ändrats. Teds event speglar detta. Det är de 10% som syns ovanför ytan. Men det kommer mer, mycket mer. Jag vet inte vad framtiden bär med sig, jag var inte heller med på eventet men jag är en del av detta och jag är glad över att få uppleva det i min livstid.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Årets viktigaste bloggpost redan i januari?!

  2. Rudolf says:

    Tack Per 😉

  3. Vad intressant! Jag skrev precis också ett inlägg på vår blogg om 24 Hour Business Camp och om den moderne entreprenören! 🙂

    Synd att ni inte var där Christian, det hade varit jättekul att träffa er där, och jag tror att ni hade blivit ännu mer inspirerade på plats, och efter att ni hade känt av “luften” som var där 🙂

  4. Johan Sundström says:

    Jag önskar jag hade varit med på det eventet. I tidningarna skrivs det ju om att “företag” startas på 24 timmar. Men här skriver du projekt. Det är väl lite mer “projekt” jag trott att det handlat om. Hur ser företagen ut bakom projekten?

  5. Erik Starck says:

    Ja, synd att inte ni var där o lajvbloggade. Energin i 24hbc salen vibrerade så hela stället skakade. Jag känner mig nästan nyfrälst. 🙂 Vet inte vad det var, svårt att sätta fingret på det, men vi som var där var helt klart med om något speciellt.

    En sak är iaf säker. Nästa gång någon säger att kineserna, koreanerna, brasilianarna eller afrikanerna är hungrigare och piggare än oss svenskar ska jag säga: i h*lvete heller.

    Glöden finns där. Det behövs bara någon som Ted som får den att flamma upp.

    Å, ja, det ska bli jäkligt intressant att se hur detta utvecklar sig. Ett 24hbc med 500 pers i Globen 2012 känns inte alls osannolikt.

    Då kommer vibrationerna kännas till Jukkasjärvi.

    Eller till Peking.

  6. Rudolf says:

    Ja, allt handlar om inställning!

    Det kommer fler event att vara med på. Ibland måste man fokusera. Det blir lättare att hjälpa andra att bli framgångsrika om man själv är framgånsrik först 😉

  7. Rudolf says:

    Johan:

    det har jag dålig koll på men ett “företag” är bara en juridisk term. Det har inget med entreprenörskap att göra!

  8. Rudolf says:

    David: det går fler tåg. ibland måste man foka på sig själv och bara jobba på. Allt har sin tid. Disruptive försvinner inte.

    Kanske får vi anledning att ses väldigt snart 😉

  9. Imponerande att lyckas fånga känslan i ett blogginlägg utan att ha varit på plats. Jag är just nu mest intresserad av att se vilka idéer som kommer att utvecklas och förbättras under det kommande året. Jag tror att många kommer att bli riktigt stora tjänster till slut.

  10. He he, nä det hoppas jag verkligen inte att den gör! Vilken sida skulle jag annars rekomednera för folk att läsa? 🙂

    Ja, skulle verkligen vara kul att ses snart…

    Det börjar bli dags, haha

  11. Rudolf says:

    Tack David.

    Vi har tacklat av lite i år. Mjukvara.se kräver så mkt av mig!

    Jag har tänkt ut en grej som du skall få råda mig kring. Dock måste jag få lite saker på plats först!

  12. Väntar med spänning 🙂

  13. Det här är ju hur spännande som helst. Borde vi inte bjuda in Maud Olofsson till denna thread. Det är diskussioner som denna hon ska lyssna på!

  14. Erik Starck says:

    Fast, Christian, hela poängen med 24hbc var att gå dit, sitta i 24 timmar och _göra_. Bygga, koda, skriva bloggtexter, lansera en ny domän, whatever.
    Jag kan nästan lova att du skulle ha varit mer produktiv där än hemma.

  15. Hjalmar says:

    Som jag skrev om på min blogg så tvingar tidsbegränsningen fram det absolut bästa ur en. Det finns helt enkelt ingen tid för att slacka. Dessutom är energin såpass positiv att man mer än gärna jobbar skiten ur sig helt enkelt.

    24hbc handlade rätt lite om företag och väldigt mycket om projekt som jag ser det. Tror inte det kommer skapas särskilt många ABn ur projekten som lanserades. Det krävs lite mer än 24 timmar för det. Svenska marknaden är lite för liten också för att ett sådant här projekt skall bli bärande. Däremot vore det roligt att göra en summering om 1 år för att se hur mycket omsättning som skapades ur alla projekten.

Trackbacks

  1. Autenticitet är nyckelordet | Sennbrink Konsult - WordPress-hjälp says:

    […] “korta” webbprojektet & relationer Christian Rudolfs bloggpost om energin under 24hbc värmde upp mina tankebanor inför det här inlägget. Tvärt emot vad jag förespråkar om vikten […]

  2. Autenticitet är nyckelordet | Björn Sennbrink says:

    […] ”korta” webbprojektet & relationer Christian Rudolfs bloggpost om energin under 24hbc värmde upp mina tankebanor inför det här inlägget. Tvärt emot vad jag förespråkar om vikten […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+