Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Joakim Lundblad intervjuas om tankar om framtidens medier

Joakim Lundblad och jag satt och pratade om vad kanske komma skall inom medier under en timme vid havet, Gotland. Bortsett från en regnskur och en rabbiat kvinna som pratade aggressivt i telefon var det en mycket trevlig upplevelse. Joakim har många intressanta tankar kring vad som händer i det forum(internet) som sakta växer fram.

Joakim och jag pratar om:
Hur ser du på utvecklingen av den nuvarande median(gammelmedia)?
Ser du att bloggosfären kommer ta en expertroll?
Har du själv ett exempel där ditt beteende haft någon betydelse för ett “skeende”

Joakim tror att:
“Vi kommer få en helt annorlunda typ av journalistutbildning”
“Bloggbävning som term kommer visa sig meningslös”

Joakim bloggar på Skiften och Kommenterat och här kan du läsa mer om vem Joakim är.

Om du gillar denna blogposten kan du prenumera på Disruptive i din rss-läsare genom att klicka på denna ikonen rss. Du kan också följa mig via Twitter

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Hans says:

    Det här kan vara intressant att fundera lite kring:
    “Bloggbävning som term kommer visa sig meningslös”

    Att övertyga någon annan om något har väl alltid varit viktigt och är det säkert fortsättningsvis oavsett kanal eller metod i kanalen. D.v.s. här tror jag säkert social-bloggkontaktakt kommer fortsätta vara en företeelse genom att denna typ av kontakt är naturlig mellan bloggare och även för att sprida idéer.

    Sedan har vi andra kanaler som är viktiga och nya som kommer visa sig viktiga:
    1. Tidningar.
    2. Twitter och dyligt.
    3. TV.
    Eller precis vad som helst.

    För frågan om begreppet ska vara meningslöst eller inte menar jag huvudsakligen om bloggarna har faktiskt inflytande utan i vilken utsträckning de indikerar en större rörelse i åsikter och trender. Visar det sig att företeelsen tämligen korrekt predikterar övriga kanaler även om påverkan dit visar sig vara svag (eller att påverkan tvärtom huvudsakligen går till bloggarna) är det viktigare för vilken betydelse man behöver fästa vid detta.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+