Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Det här kan vara intressant att fundera lite kring:
“Bloggbävning som term kommer visa sig meningslös”
Att övertyga någon annan om något har väl alltid varit viktigt och är det säkert fortsättningsvis oavsett kanal eller metod i kanalen. D.v.s. här tror jag säkert social-bloggkontaktakt kommer fortsätta vara en företeelse genom att denna typ av kontakt är naturlig mellan bloggare och även för att sprida idéer.
Sedan har vi andra kanaler som är viktiga och nya som kommer visa sig viktiga:
1. Tidningar.
2. Twitter och dyligt.
3. TV.
Eller precis vad som helst.
För frågan om begreppet ska vara meningslöst eller inte menar jag huvudsakligen om bloggarna har faktiskt inflytande utan i vilken utsträckning de indikerar en större rörelse i åsikter och trender. Visar det sig att företeelsen tämligen korrekt predikterar övriga kanaler även om påverkan dit visar sig vara svag (eller att påverkan tvärtom huvudsakligen går till bloggarna) är det viktigare för vilken betydelse man behöver fästa vid detta.