Vem är din mest värdefulla kund?

Förhoppningvis är du en av de som skalat sitt affärskoncept och din lönsamhet stiger för varje kvartal. Så du sitter där och funderar hur du kan optimera ännu mer. Hur du kan finna exakt rätt kunder som passar perfekt till din produkt, så du maximerar lönsamheten, minimerar tiden du behöver lägga och maximerar kundupplevelsen.

Men jag skall göra det enkelt för dig, det är inte där du hittar din mest lönsamma kund. Det enda du behöver göra är att gå till en spegel, så ser du din mest lönsamma kund, dig själv. Sälj dig själv en timma varje dag. Sätt intäkten 10000 SEK till den timmen så du säkerställer att den timmen alltid har prioritet i ditt internkalkyleringsystem. Det fina är också att just den kunden behöver inte ta upp den timmen som kostnad utan som investering, där avskrivningsperioden är förväntat kvarvarande livslängd. Så timmen kan verka dyr men du har gott om tid att skriva av den och tjäna pengar på den.

Tjänsten du säljer till dig själv är “Lär dig en ny färdighet”. Det är också ett säkert sätt att få riktigt bra avkastning över tiden. En timme om dagen, blir nästan 3500 timmar på 10 år och lägger du 3500 timmar på något, kan du mer om det ämnet än nästan alla. Att skaffa sig en magister utbildning är ca 3200 timmar av fördjupning i just det ämnet. Det betyder, att om du idag är ca 40 år, hinner du, innan du vandrar vidare till nästa ställe, skaffa minst fyra magisterutbildningar.

Möjligen tänker du “Vad skall jag med en magisterutbildning till? Jag har redan från universitet och livet har gett mig en till?” Svaret på frågan är att det händer oerhört intressanta saker när du kombinerar kunskaper och insikter. Tänk dig själv kombinationen av skicklig kirurg och dataingenjör. Vilka problem kan de inte se och framförallt, lösningarna kommer de att komma fram till. Antagligen lösningar som är dramatiskt annorlunda än de nuvarande och är de väldigt annorlunda, ökar sannolikheten dramatiskt att lösningarna är geniala.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jag hade döpt inlägget till “vad är din mest lönsamma investering?”, men poängen går fram och den är väldigt viktig! Går man inte framåt så går man bakåt.

  2. Inom webbutveckling (och säkert många andra branscher också) går utvecklingen sinnessjukt snabbt framåt och där är det extra viktigt att medvetet försöka hänga med och utveckla sig själv. Bara ett år kan förvandla spelplanen totalt.

    Själv försöker jag lägga undan en dag varannan vecka då jag gräver mig ned i något nytt koncept, programmeringsspråk, ramverk eller liknande. Även om det inte räcker för att lära mig nya saker grundligt så går jag i alla fall från att ha “hört talas om det” till att faktiskt veta vad det handlar om. Då blir det så mycket lättare att ta informerade beslut framöver.

  3. Tobias:

    Tiden är en svår fiende. Faktum är att den är så svår att den kommer döda oss alla 😉

    En dag varannan vecka är ganska mkt. Hur får du det att funka med sälj, produktion och möten? Jag misslyckas nämligen lite för närvarande.

Speak Your Mind

*