Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vem är din mest värdefulla kund?

Förhoppningvis är du en av de som skalat sitt affärskoncept och din lönsamhet stiger för varje kvartal. Så du sitter där och funderar hur du kan optimera ännu mer. Hur du kan finna exakt rätt kunder som passar perfekt till din produkt, så du maximerar lönsamheten, minimerar tiden du behöver lägga och maximerar kundupplevelsen.

Men jag skall göra det enkelt för dig, det är inte där du hittar din mest lönsamma kund. Det enda du behöver göra är att gå till en spegel, så ser du din mest lönsamma kund, dig själv. Sälj dig själv en timma varje dag. Sätt intäkten 10000 SEK till den timmen så du säkerställer att den timmen alltid har prioritet i ditt internkalkyleringsystem. Det fina är också att just den kunden behöver inte ta upp den timmen som kostnad utan som investering, där avskrivningsperioden är förväntat kvarvarande livslängd. Så timmen kan verka dyr men du har gott om tid att skriva av den och tjäna pengar på den.

Tjänsten du säljer till dig själv är “Lär dig en ny färdighet”. Det är också ett säkert sätt att få riktigt bra avkastning över tiden. En timme om dagen, blir nästan 3500 timmar på 10 år och lägger du 3500 timmar på något, kan du mer om det ämnet än nästan alla. Att skaffa sig en magister utbildning är ca 3200 timmar av fördjupning i just det ämnet. Det betyder, att om du idag är ca 40 år, hinner du, innan du vandrar vidare till nästa ställe, skaffa minst fyra magisterutbildningar.

Möjligen tänker du “Vad skall jag med en magisterutbildning till? Jag har redan från universitet och livet har gett mig en till?” Svaret på frågan är att det händer oerhört intressanta saker när du kombinerar kunskaper och insikter. Tänk dig själv kombinationen av skicklig kirurg och dataingenjör. Vilka problem kan de inte se och framförallt, lösningarna kommer de att komma fram till. Antagligen lösningar som är dramatiskt annorlunda än de nuvarande och är de väldigt annorlunda, ökar sannolikheten dramatiskt att lösningarna är geniala.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jag hade döpt inlägget till “vad är din mest lönsamma investering?”, men poängen går fram och den är väldigt viktig! Går man inte framåt så går man bakåt.

  2. Inom webbutveckling (och säkert många andra branscher också) går utvecklingen sinnessjukt snabbt framåt och där är det extra viktigt att medvetet försöka hänga med och utveckla sig själv. Bara ett år kan förvandla spelplanen totalt.

    Själv försöker jag lägga undan en dag varannan vecka då jag gräver mig ned i något nytt koncept, programmeringsspråk, ramverk eller liknande. Även om det inte räcker för att lära mig nya saker grundligt så går jag i alla fall från att ha “hört talas om det” till att faktiskt veta vad det handlar om. Då blir det så mycket lättare att ta informerade beslut framöver.

  3. rudolf says:

    Tobias:

    Tiden är en svår fiende. Faktum är att den är så svår att den kommer döda oss alla 😉

    En dag varannan vecka är ganska mkt. Hur får du det att funka med sälj, produktion och möten? Jag misslyckas nämligen lite för närvarande.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+