Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

SEO har blivit luddigare

Tucan

Pingvin, Panda och en rad andra uppdateringar har gjort SEO till ett mycket mer diffust arbete. Det brukade vara rakt på sak, bygg en landningssida, bygg en länk och ranka på ordet. Nu måste det besynnerligt nog vara mer holistiskt.

Om du är lik mig så dras dina tankar till astrologi och chakra när någon nämner holism. SEO är verkligen inga trollerier men det finns likheter och jag tror att det bästa sättet att förklara är med ett exempel från levande livet.

Sajten X och förtroendet

Fenomenet med den aktuella sajten (jag kan tyvärr inte berätta vilken det är) och dess positioner är inget nytt hos Google men det har blivit så mycket tydligare nu. Man hade gjort SEO för sajten länge och ändå kom inte positionerna. Det var särskilt tydligt på två av de viktigaste orden i nischen. Oavsett hur mycket man arbetade med innehållet på landningssidorna, oavsett hur mycket länkar man byggde till dem så satt de fast på en position kring 40. Så ser det ut ibland i SEO.

En ovan sökmotoroptimerare skulle mycket väl kunna arbeta ännu mer med texterna, bygga ännu fler länkar till sidorna. En annan ovan sökmotoroptimerare skulle kunna tro att det handlar om ett filter (till exempel Penguin) och börja rensa länkar, ta bort undersidor eller liknande. Visst är det så att båda dessa kan fungera men det var inte det som var problemet med sajten X. Problemet med sajten X var bristande auktoritet.

Själva orsaken till att sidorna inte tog positioner gick lätt att bota när vi väl gjort en studie av sajten, det saknades nämligen varken länkar eller bra innehåll på de aktuella sidorna. Det saknades bra länkar och bra innehåll på andra sidor. En sajt där endast två av sidorna är riktigt bra, kan hamna i en sits där man inte får ta positioner ändå, just för att sajten i sig saknar auktoritet generellt. Genom att bygga mer bra och relevant innehåll på andra sidor på sajten och bygga länkar till dessa sidor snarare än till de viktiga gick det enkelt att klättra på sökorden.

Hitta sjukdomen snarare än symptomen även i SEO

Det hade i exemplet fungerat att behandla symptomen, kanske hade man kunnat ta okej positioner med mer länkar och mer innehåll på de aktuella sidorna men det botar inte sjukdomen. Besynnerligt ofta blir lösningen inom SEO att peta på en chakra-punkt för att bota huvudvärken.

När jag gör SEO idag arbetar jag på ett mycket mer diffust sätt än tidigare. Det gör att det blir lite svårare att förutbestämma resultaten men det ger samma resultat som tidigare. Låter det konstigt? 

Det kommer bli tydligare när jag förklarat hur. Jag bygger landningssidor på samma sätt som alltid. Sajtens struktur, markup och all annan on page fixas enligt konstens alla regler. Sedan skiljer sig arbetet från hur det såg ut för några år sedan. I mångt och mycket bygger jag nytt innehåll och ordnar länkar till detta nya innehåll. Auktoritet byggs sakta men säkert upp i sajten och positionerna på landningssidorna klättrar.

Eftersom landningssidorna inte prioriteras i länkbygge är det nära nog omöjligt att berätta i förväg hur eller när de klättrar i positionerna, de klättrar av egen maskin när auktoriteten i sajten ökar. Det är alltså mycket svårare att förutspå. Klättrar gör de däremot till skillnad från många modeller för länkbygge som nu fungerar dåligt eller bara ett kort tag. Det är en holistisk modell för SEO.

Brasklapp

Innan du slutar läsa vill jag tillföra ännu en komplikation, den här modellen är heller inte rakt på sak. Du behöver fortfarande landningssidor och fortfarande länkar till dem. Modellen är en förenkling även den av en allt mer luddig sökalgoritm.

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Speak Your Mind

*

Google+