Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Brath år 2 – så gick det

Magnus BråthBrath, numer företagsgruppen som jag byggt upp, har lagt ännu ett år (av bokföring) bakom sig. Min vana trogen tänker jag berätta helt öppet här på Disruptive om vad som hänt under året. Det har varit ett otroligt år.

Om du är en trogen Disruptive-läsare vet du förstås att jag delar med mig av hur det går sedan starten. Brath har funnits i ungefär två år idag. Visserligen är det så att företaget som juridisk person fanns tidigare och att kontoret i Övik är lite yngre men vårt räkenskapsår slutar den sista augusti och det kommer i år bli det andra riktiga bokslutet. Därför är det på tiden att jag delar med mig lite information igen. Vi sitter nämligen precis med årets siffror.

250%

På ett ungefär landar vi på att vi är 250% större året som slutade igår än året innan. Omsättningen ökar från 3,65Mkr till ungefär 8,7Mkr med ett resultat någonstans kring 10%. På många sätt är det dessutom inte en riktigt rättvis siffra (även om vi alla förstås är stolta över vår tillväxt). Om vi skulle jämföra årets första månad med årets sista så är det nämligen en starkare trend än vad årssiffrorna visar. Ett tydligt exempel på det är att vi redan dagen efter årets slut (dvs idag, första september) förstärker kontoret med 4 personer till. Vi är, lite beroende på hur man räknar, 17 anställda plus en som ännu inte fått lämna tidigare arbetsgivaren. En av anledningarna att vi kan visa en sådan tillväxt är att vi lyckats knyta till oss några av de allra bästa i branschen, något som är få SEO-byråer förunnat.

Investeringar

Vi har breddat vårt erbjudande med PPC, en mycket naturlig livskamrat till sökmotoroptimeringen. Dessutom har vi vuxit med två nya dotterbolag. Brath Accelerator och Brath Distanshandel. Den förra som investerar i onlineföretag och tillför både sökmotoroptimering och traditionell acceleratorverksamhet. Den senare som driver just distanshandel där första butiken är Gardenhome.se som vi idag köpt. Vi har satt upp kontor i Stockholm som idag inhyser 3 personer (snart 4) och vi har svällt ut till att ta över hela våningen här upp i Örnsköldsvik.

Ett ståhej om våra arbetsdagar

Under året har vi figurerat en hel del i pressen, haft partiledare och riksdagsmän på besök både från höger och vänster. En av anledningarna till detta är våra arbetsdagar som är kortare än vanligt. Det skrevs visserligen en del om det tidigare med men det tog riktig fart när SvD gjorde sin artikelserie om oss. Det passade förstås extra bra för Maria som nytillträdd VD att få spendera all sin tid åt att göra intervjuer.

Motgångarna då?

Om du minns min redovisning från förra året så tog jag upp våra motgångar. Sanningen är, om man törs säga så, att året inte haft med sig några större motgångar. Inte så att motgångar saknats men det har snarare varit en lång rad av små motgångar istället för några större. Vi har hanterat dem och är nöjda med resultaten, inget särskilt att klaga på alltså. Arbetet med att förbättra kvaliteten i allt vi gör fortsätter ständigt, något som mer eller mindre är en nödvändighet i en bransch där spelplanen hela tiden förändras.

Vill du att jag fortsätter?

Jag har skrivit ett antal ganska utlämnande poster likt denna på Disruptive under tiden vi varit aktiva. Är det något som du som läser uppskattar och ska jag fortsätta med det?

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Jonas Lejon says:

    Kul att läsa att det går bra Magnus 🙂

  2. Magnus says:

    Tackar, tackar!

  3. Absolut fortsätta!

  4. Ja men det är klart du ska fortsätta 🙂
    Kul att det går så bra, fortsätt kämpa.

  5. Andreas says:

    Kul att det går bra! Vad är målet för nästa år?

  6. Kan du inte skriva ned de fem viktigaste lärdommarna du det senaste året? Jag är säker på att få av våra läsare har skalat till 17 personer, då det är lite ovanligt.

  7. Absolut skall du fortsätta skriva. Har tänkt själv om man skulle berätta om den resa som vi gjort mera öppet men jantelagen är rätt stark varifrån jag kommer så då blir det väl bara att “grabbarna tror dom är något” 🙂

    Way to go och lycka till i fortsättningen!

  8. Daniel Norin says:

    Riktigt nice och stort grattis!

  9. Kul och grattis!

  10. Magnus says:

    Tolkar det som att jag ska fortsätta 🙂

    Andreas, just nu är målsättningen mer av samma, vill fortsätta växa inom de ramar vi har idag men det kan förstås alltid förändras.

    Christian, låter som att det får bli nästa bloggpost!

    Tack ska ni ha för de glada tillropen, blir helt klart gladare trots att jag träffats av influensa idag.

  11. Uppskattar dina blogginlägg o tycker att satsningen på accelerator verkligen är ett bra steg. Inte minst för de företag som får hänga med på tåget. Pluspoäng för er annons i tidningen också med tydligt ställningstagande.

  12. Fredrik says:

    Starkt jobbat Magnus. Vilket är det bästa beslutet du tagit (business wise) under året?

  13. Fortsätt gärna att skriva om er framfart Magnus. Jag tycker det är enormt intressant och peppande läsning. Samtidigt mycket utlämnande och generöst av dig att ge oss denna inblick. Med den tillväxttakt som ni har – kan man köpa in sig på några aktier i ert bolag? 😉 Allt gott och lycka till med nästa räkenskapsår! På något vis är jag övertygad om att Brath har ännu ett starkt år framför sig.
    Med vänlig hälsning, Håkan Liljeqvist

  14. Magnus says:

    Tack ska ni ha, det går tyvärr inte att köpa aktier, tror själv för mycket på dem. När det gäller bästa beslutet är jag inte säker, kanske var det att sätta Maria på VD-posten. Tror också mycket på E-handelssatsningen men det är för tidigt att säga om det är bra eller dåligt.

  15. Maria says:

    Intressant läsning. Är ny läsare på disruptive men ska definitivt följa dig. Är jämfört med dig en nybörjare på sökmotorsoptimering och det känns jätte peppande att läsa om er på Bråth AB! Bra idé det där med 6 timmars arbetsdagar…

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+