Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

De fem viktigaste läxorna när vi växte från 1 till 17 på 1,5 år

Bild från påskparad på Malta

December förra året hade jag precis landat en så pass stor kund att jag behövde anställa personal. För mig var det ett lätt val att skala upp verksamheten så kontor införskaffades och jag började intervjua kandidater. I januari öppnade vi portarna och jag hade fått tag på fyra färska sökmotoroptimerare som skulle läras upp. I slutet av augusti i år är vi 17 personer.

När jag häromdagen skrev min “årsredovisning” fick jag frågan om jag kunde dela med mig av några lärdomar från resan. Det är inte så många som vuxit på det sättet menade Christian. Så kan det vara, åtminstone inte med lönsamhet men jag är inte en expert på företagande så jag kan bara, som alltid, skriva ur mitt perspektiv. Här kommer alltså de högst subjektiva fem viktigaste lärdomarna från våra senaste 18 månader (i ingen särskild ordning).

Anställ rätt

Jag är medveten om att varenda entreprenörsblogg säger det här. Jag är också smärtsamt medveten om hur svårt det är. Tyvärr kan jag inte erbjuda någon bra lösning på hur man gör för att anställa rätt personer. Det jag kan säga är att oavsett hur du gör är det värt att vara riktigt noga, låt det ta tid, intervjua många och räkna ändå med att det inte alltid blir rätt. Något jag lärt mig är att det kan vara värt att ge någon en chans, rätt person fast med fel bakgrund som behöver ett genombrott i sin karriär kan vara ett guldkorn i din organisation.

Gör det du kan

Som nytt företag får man de kunder man kan få men efter bara ett litet tag kan man komma i sitsen att det faktiskt går att välja bort. Även om det svider illa att tacka nej till en kund så är det absolut nödvändigt om kunden vill ha något annat än det du klarar av att leverera. Vi råkar ut för många kunder som vill ha sin SEO genomförd på ett specifikt sätt (kanske mycket aggressivare än vi är bekväma med att jobba) eller något helt annat än det vi gör. Då gäller det att säga nej, även om pengarna lockar. Det blir aldrig bra i slutändan. Ett bra exempel är att vi väntat ända till nu med att erbjuda PPC, något som nästan alla SEO-byråer gör direkt. Vi har helt enkelt inte varit bekväma med att göra det jobbet förrän nu.

Ta hand om kroppen

Äta, sova, vila, duscha, roa sig och umgås med vänner och familj är viktiga grejer. Gör det. Det låter kanske nästan förmätet när jag säger det om du står mitt i en stark tillväxtfas eller om företaget går lite halvknackigt, hur skulle någon ha tid med allt det där? Kortare perioder kanske det fungerar att minimera (sluta för guds skull inte att sova, äta eller duscha helt) de här delarna av ditt liv. På sikt är det däremot din nattsömn och din goda hälsa som avgör hur bra ditt företag går. Som ägare eller VD är det faktiskt inte din uppgift att vara vaken i alla lägen, det är faktiskt inte ens din uppgift att jobba hårdast även om det är naturligt att det blir så. Din viktigaste uppgift är att fatta beslut och för det behöver du en välfungerande hjärna. Hjärnan behöver alla de här delarna, annars fattar den dåliga beslut.

Lyssna mindre

Det låter kanske som en paradox med rådet att sluta lyssna på rådgivare men jag står för det. Det finns så många människor som vill hjälpa till. Det är fint men det är inte produktivt. Jag har dessutom fått känslan av att mängden baksätesförare ökat radikalt i Sverige de senaste åren, allt fler coacher, mentorer och whatnots kan berätta för dig vad du behöver göra. Tveka inte att be om råd om det är något du inte kan men be rätt människor om råd. Att hitta rätt människor att fråga är ingen lätt sak och jag vill inte bestämma åt dig hur du ska göra. Jag själv har två tankar när det gäller rådgivare inom företagande: Det är förmodligen inte den personen som försöker pracka på dig sina råd (ironiskt nog kan den här posten få stå som exempel) och det är förmodligen någon som driver ett lönsamt företag.

Prata mer

Det finns inget viktigare för ett nytt företag än att höras. Nya kunder in är det som bestämmer vad som är ett lyckat företag. Att hitta rätt plattform för att synas och höras kan vara svårt och jag kan inte se någon annan lösning än att prova sig fram. Det gör vi. Det senaste i raden av fullständigt bortkastade pengar är 140.000 kr på en stor monter på en ehandelskonferens i Stockholm. Vi trodde att vi skulle få prata med en massa ehandlare eftersom vi brukar vara omåttligt populära på deras konferenser. Inte en enda lyckades vi få ett samtal med, det hade inte fungerat ens om vi erbjöd en gratis resväska full av pengar (vilket nog hade varit en bättre investering än montern). Vi lärde oss åtminstone att det var något att strunta i.

Du behöver dessutom prata om annat än vad ni erbjuder. Jag menar prata med folk på riktigt, var en människa, ta ställning. Vår helsidesannons för ökad invandring i lokaltidningen är ett exempel. Vi skäms inte det minsta för våra åsikter i frågan och jag tycker definitivt inte att företag ska hålla sig utanför politiken. Stå för något. Visst kanske du alienerar vissa potentiella kunder men skulle du vilja göra affärer med dem ändå? Du kommer bli ännu mer vän med de potentiella kunder som håller med dig för du står upp för det ni tycker. So what, om du bränner 50% av marknaden genom att göra det, du hade ändå inte kunnat ta 100% marknadsandel.

Slutligen skulle jag vilja säga en sista sak, se till att ha roligt också. En av våra medarbetare skickade igår ett Skype-meddelande till alla på företaget som sa “Vill bara säga: -Åh, vad jag trivs på mitt jobb!” Det var ju lite det som var poängen när du startade företaget, eller hur? Om det inte är roligt, vad är det då?

 

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Gratttis, Jag måste bara säga det igen…

    Det finns två stycken företagare som har lyckats imponerat riktigt mycket på mig de senaste åren, där jag trodde det skulle gå väldigt dåligt och verksamheten blev nedlagd inom något år. Den ena är Joel på partykungen, men den andra är du! Ni är båda otroligt bra entreprenörer (syftar inte på grävmaskinsföretag här), det är bara att erkänna det!

    Jag är förövrigt en av de potentiella kunderna som ni sade nej till eftersom jag ville ha en nischad SEO-tjänst (inte aggressiv). Valde en annan partner istället och där uppnåde vi inte de målen vi ville. Trots att vi brände upp 80 000 kr. Nu har vi lagt SEO-satsningar på is ett tag och funderar på hur vi skall göra i framtiden.

    Grattis ännu en gång, är alltid skoj och läsa solskenshistorier! =)

  2. Erik says:

    Intressant bloggpost. Särskilt eftersom vi har gjort ungefär samma resa och det är mycket man känner igen sig i.

    Bara ren nyfikenhet, vad är tanken bakom bildvalet?

  3. Magnus says:

    Andreas, tack för den fina komplimangen. Blir naturligtvis nyfiken på varför du inte trodde på mig som entreprenör (min bakgrund till trots), du behöver inte utveckla om du inte vill.

    Erik, tack. Bilden är en bild jag tagit på Malta från påskfirandet. Mest att var det att jag ville ha någon med lite jävlaranamma men också för att jag gillar bilden generellt.

  4. Robert Nyberg says:

    Vi befinner oss i samma situtation och håller med dig på alla punkter, och när det gäller att anställa folk, så är det även bra att verifiera magkänslan.Ibland blir det fel och då måste man även våga att släppa iväg den personen. Vi hoppar över alla branschkonferens som smakar mer än vad det kostar, i alla fall ibörjan.

  5. Anders says:

    Mycket intressant artikel. Står själv i expansionsplaner och det är nyttigt att läsa om hur andra tänker som redan gjort resan. I mitt fall handlar det mest om att ta en frilansers till att börja med. Dina tips är mycket värdefulla. Det är lätt att försaka kroppen i kampen för framgång, men vad är de värt om några år när vi förlorat vår vitalitet…?
    Det viktigaste av allting för att lyckas med ett företag är att man måste göra något som man tycker är roligt. Omger man sig med människor som får en att må bra, känna sig uppskattad och att man utvecklas så tror jag man kommit en bra bit på vägen mot att lyckas med sitt företag med. Roliga människor lockar till sig både business och andra roliga människor att arbetat tillsammans med.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+