Google berättar Sanningen om oss Svenskar

För nästan alla Svenskar är Google en sökmotor och visst är det så. Men det få vet eller tänker på att de är ännu mer ett bolag som sysslar med data. Det som gör Googles data extra värdefull är att den speglar, den inre dialogen som alla människor bär på. Varje sökning är en fråga […]

Ännu mer transparens: Brath AB månad sex

För ganska precis ett år sedan blev det klart att jag skulle starta ett nytt företag. Jag lovade då här på Disruptive att vi skulle vara riktigt transparenta och det vill jag fortsätta med. Här kommer därför den senaste uppdateringen. På Brath har vi brutet räkenskapsår, augusti är månaden då allt summeras. Därför är det […]

Buzzstream-ett verktyg för att Bygga Länkar och hantera relationer

Den enskilt viktigaste faktorn som påverkar lyckandegraden för att få länkar, när man jobbar “naturliga” länkar, är relationer(eller brand men det är en typ av relation). Tyvärr är det så att de flesta människor och företag har ganska få relationer, så för att få länkar(“Naturligt”) måste du försöka skala konceptet “relationer” fort och effektivt. Har […]

Svenska SEO Branschens 20 Sexigaste SEO:are

Ikväll är det SEO snack och jag tänkte ge svenska SEO branschen något annat att prata om, än de vanliga trätorna. Så, jag bestämde mig för att skapa en egen algoritm som mäter något mycket mer trivialt och som har mycket högre underhållningsfaktor. Jag hade en ide om “HunkRank”, alltså en algoritm som kunde berätta vem […]

Google Penguin – 2.0 – Mycket Snack och lite Hockey

Igår lanserade Google version 4 av av deras algoritmuppdateringen. Lanseringen var väntad och Matt Cutts hypade den den i en video för några veckor sedan. Enligt Google själva, påverkades 2,3% av alla sökningar.  Det låter ju imponerande men faktum är att deras uppdatering missar det viktiga. De kriminella spammarna som härjar i Googles index. När […]

I förra veckan Kapitulerade Google till Spammarna som Hackat deras Index

Ingen som följer disruptive har väl missat hur jag det senaste halvåret beskrivit hur de kriminella hackarna farit fram i Googles index, på de allra svåraste sökorden. I förra veckan framstod det som om Google kapitulerat när en av dessa kriminella hackare erövrade första platsen för en av de svåraste sökorden i Skandinavien, “Casino”. Nedan […]

Sökmotoroptimering – det första du behöver veta

Sökmotoroptimering är arbetet med att ta plats i de vanliga sökresultaten i sökmotorer. Det är en av de allra mest kraftfulla metoder för att komma i kontakt med kunder jag någonsin hittat och jag vill berätta för dig om hur det går till.  När man pratar om sökmotoroptimering i Sverige pratar man mer eller mindre […]

Den lilla SEO-byrån i Norrland

Många var det som reagerade med fågelholksuttryck när jag förklarade att jag ville starta ett SEO-bolag i Örnsköldsvik. Det verkade orimligt på många sätt för ingen annan hade gjort likadant. Jag vill fortfarande hålla fast vid att det är riktigt, riktigt smart. Om du är en regelbunden läsare av Disruptive vet du att jag tidigare […]

Om livet som Inhouse SEO 2013 (Video)

Ikväll vill jag ge er ett alternativ till dumburken. Nedan finner ni en video där Dennis Goedegebuure, som är Head of SEO på AirBnb berättar om sina åsikter om SEO 2013. Ni kan hoppa sex minuter rakt in i videon då det är en del jidder i början. ThenSome: SEO in 2013 with Airbnb’s Dennis Goedegebuure […]

Lördagsvideo om varför skala länkar är så viktigt

En av de viktigaste aspekterna inom SEO är när du kommit förbi grunderna är att jobba med skala. Att skala koncept är också bland det allra svåraste man kan göra, oavsett inom vilken bransch man jobbar inom.  Därför vill jag tipsa om denna videon, gjord av Garreth French, som handlar om att skala länkkonceptet “Gästbloggande”. […]