I dagarna lanserades http://www.lendo.se . En prisjämförelsesajt för lån utan säkerhet. Prisjämförelse på nätet, som fenomen, är stort och det finns nog plats för fler aktörer. Allt till konsumentens fromma. I Lendos fall har man dessutom en liten twist. Du kan ansöka om lån hos flera och få prisförslag men det görs bara en kreditupplysning. Bra för konsumenten eftersom mängden kreditupplysningar troligen påverkar din kreditvärdighet. Det förbättrar också effektiviteten på marknaden en gnutta, när man bara behöver göra en upplysning istället för flera. Transaktionskostnaden för att sälja lån påverkar en aning. Generellt tror jag, utan att ha gjort någon djupare analys, att det finns mycket ”övervinster” i finanssektorn och det borde locka till sig fler företag och företagare!
Ingen gladare än jag när nya företag och tjänster lanseras men jag tycker inte idehöjden är så hög i detta projektet. Ändå lyckas Lendo få en artikel i DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=683760 . Verkar som Lendo har anlitat en bra PR-konsult. Det jag undrar är, av alla de spännande projekt som befinner sig därute väljer DN att skriva om detta. Roade mig med att kolla lite vad DN bevakat inom web/entrepenörssverige de senaste veckorna. Jag hittar inget om att MySpace håller på att lansera en svensk variant. En händelse som verkligen berör många människor. Jag hittar inget om Family lanseringen som Blocket gör. Man skriver heller inget om att MSN lanserade en ny sajt igår, trots att MSN i storlek är mångdubbelt större än DN själva.
PR funkar. Man får nästan känslan av att journalister längtar efter att någon skall levera något till dem! Nåja, kanske är jag bara avundsjuk att det inte är mig de skriver om!