Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Det är riktigt pissiga marginaler. Kolla tex bokhandlarna som säljer harry potter till förlustpriser för att locka kunder. Har man inga volymer får du i princip jobba gratis när du säljer online. Listpriset är marginellt mycket lägre än utpriset.
Enda branschen som möjligt är sämre är resor (och trots detta tror alla att det är “heta” branscher). Neh, underkläder som Nelly eller annat med höga fina marginaler finns det gott om. Det gäller bara att leta lite.
Enligt Svensk Bokhandel omsätter branschen 4,2 miljarder och de tycker att en “normal marginal” 3%(fråga mig inte vad den bygger på)
Givet dessa fakta har jag en intressant spaning. Jag roade mig med att göra några sökningar på svenska Google, Jag sökte på Peter Druckner(Känd entrepenenörsguru), Björn Ranelid(svensk författare som ofta är i hetluften) och jag sökte på Björns senaste titel(Den jag tror är den senaste) “Hjärtat som vapen!
Ur ett bokhandelsperspektiv är sökningen usel. Inga länkar till någon internetbokhandel hittades på författarnamen. När jag sökte på Björns senaste titel, hittade jag en en sponsrad länk till en webbutik som heter Ugglan. Helt okänd för mig och jag skulle antagligen inte köpa där pga jag inte vet vilka de är. I det organiska söket hittade jag två internetbokhandlare på plats nr fem och sex. Inte direkt lysande internetmarknadsföring av internetbokhandlarna.
Nåja…nu är det rätt smala sökningar men det är det som kallas svansen(eller Long tail). Säkert 20-30% av omsättningen i branschen kommer från svansen, säg en miljard kronor och internetbokhandlarna verkar inte bry sig om att marknadsföra sig mot de användarna som är intresserade av dessa produkter. Ur mitt perspektiv, är det inte konstigt att man inte lyckas bättre, när man inte identifierat detta marknadsfönster. En stor anledning till att internetbokhandeln inte tjänar pengar är antagligen bristande internetmarknadsföringskompetens!