Aggregate Media är ett nischat riskkapitalbolag. Istället för att investera pengar och kanske kompetens satsar man mediautrymme(och förhoppningsvis kompetens). Man har avtal med flera mediabolag som satsat utrymme i “fonder” Detta mediakapaital används sedan att investera i företag som har behov av att nå en bredare marknad med sin produkt. Insatsen skall göras när det verkligen får stor effekt för företaget. Oftast är nog detta när produkten/företaget är relativt färska och bolaget har inte expansionskapitalet att finansiera sina kundanskaffning. De ger själva exempel på lyckade investeringar i Torget AB, Travelpartner och 24H Bet.
Jag tycker detta är ett intressant nischat bolag. Deras erbjudande kompletterar befintliga riskapitalbolags värdeerbjudande och ger fler alternativ för företag och företagare. Det kan också vara så att när man inte satsar pengar, är man något mer riskbenägen än andra förvaltare. Detta ökar också möjligheterna för entrepenörer. Det kan också vara ett sätt för entreprenörer att krydda sitt erbjudande mot riskkapitalister, dvs man får ett löfte om 5 Msek i media om man får en miljon i kapital att säkra verksamhet. Det gör att fler traditionella riskkapitaliser kommer vara intresserade av att satsa pengar.
Ur ett mediabolags perspektiv tror jag också de tillför något. Många mediabolag vill nog göra dylika affärer men ser flera problem med det. Ett problem är att det media man har inte är tillräckligt brett och ett ägande blir meningslöst. Ett annat är att andra kunder blir kanske inte helt nöjda när man gör denna typ av affärer. Det blir ju lätt etiska diskussioner när mediabolaget man köper media av, äger en andel av en konkurrent . Att sköta sina investeringar tar också tid för mediabolagets organisation. Antagligen har man inte optimerat organisationen för att lösa det problemet. Det är också ett bra sätt att öka intäkten på sitt mediautrymme. Man når kunder som ändå inte var redo att köpa av dig.
När jag tänker igenom konceptet ser jag nackdelar också. Det utrymmet mediabolaget satsat är antagligen inte kvalitetsutrymme, det är deras “Pluggar”, dvs mkt osålt utrymme. I tidningar får man en halvsida långt bak i tidningen, tv-media på natten osv. Listpriset kanske är flera miljoner men en van mediaköpare kunde säkert prutat häftigt. Detta är något man får beakta när man “köper ” Aggregate Medias tjänster. Jag tror också att man som företagare med en mediaintesiv produkt måste jobba närmare mediabolagen och lära sig hur de tänker, bygga relationer osv. Att outsourca detta till Aggregate kan göra att du missar vikig info om dina möjligheter.
Summa summarum: Jag gillar detta företag, jag undrar dock en del över kvalitén på det media man får. Jag undrar också vad de gör hos Iqube. Jag sprang på detta företag för ett par år sedan och de var de redan igång. Trodde Iqube mest var relaterade till nystartade företag. Varför valde man Iqube? Förhoppningsvis får vi anledning att återkomma till dessa frågor
Läs mer om andra Iqube bolag som vi har skrivit om här:
Hej,
Trevligt att du gillar oss. Några korta förklaringar – vårt förhållande till Iqube sträckte sig i ett år då vi hyrde rum där, tills de flyttade från Stureplan. Dels för att det var billigt, dels för att vi hade en förhoppning om att hitta potentiella investeringar i andra hyresgäster. Vi var alltså aldrig ett “Iqube-bolag”.
Vad gäller kvaliteten på det media vi investerar, är det inte frågan om “pluggar”, utan bokade annonser som på vanligt sätt. I de diskussioner vi för med möjliga bolag att investera i lämnar vi referenser till alla de bolag vi investerat i, så de kan vittna om såväl kvaliteten som vårt engagemang i bolag där vi är delägare.
Och det ligger ju i sakens natur att vi som delägare vill få bra effekt på våra investeringar.
Vi välkomnar alltid nya case, så titta gärna in på vår hemsida för andra exempel på bolag där vi varit delägare.
Mvh/Patrik Rosén