Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Mer Iqube: Aggregate Media

Aggregate Media är ett nischat riskkapitalbolag. Istället för att investera pengar och kanske kompetens satsar man mediautrymme(och förhoppningsvis kompetens). Man har avtal med flera mediabolag som satsat utrymme i “fonder” Detta mediakapaital används sedan att investera i företag som har behov av att nå en bredare marknad med sin produkt. Insatsen skall göras när det verkligen får stor effekt för företaget. Oftast är nog detta när produkten/företaget är relativt färska och bolaget har inte expansionskapitalet att finansiera sina kundanskaffning. De ger själva exempel på lyckade investeringar i Torget AB, Travelpartner och 24H Bet.

Jag tycker detta är ett intressant nischat bolag. Deras erbjudande kompletterar befintliga riskapitalbolags värdeerbjudande och ger fler alternativ för företag och företagare. Det kan också vara så att när man inte satsar pengar, är man något mer riskbenägen än andra förvaltare. Detta ökar också möjligheterna för entrepenörer. Det kan också vara ett sätt för entreprenörer att krydda sitt erbjudande mot riskkapitalister, dvs man får ett löfte om 5 Msek i media om man får en miljon i kapital att säkra verksamhet. Det gör att fler traditionella riskkapitaliser kommer vara intresserade av att satsa pengar.

Ur ett mediabolags perspektiv tror jag också de tillför något. Många mediabolag vill nog göra dylika affärer men ser flera problem med det. Ett problem är att det media man har inte är tillräckligt brett och ett ägande blir meningslöst. Ett annat är att andra kunder blir kanske inte helt nöjda när man gör denna typ av affärer. Det blir ju lätt etiska diskussioner när mediabolaget man köper media av, äger en andel av en konkurrent . Att sköta sina investeringar tar också tid för mediabolagets organisation. Antagligen har man inte optimerat organisationen för att lösa det problemet. Det är också ett bra sätt att öka intäkten på sitt mediautrymme. Man når kunder som ändå inte var redo att köpa av dig.

När jag tänker igenom konceptet ser jag nackdelar också. Det utrymmet mediabolaget satsat är antagligen inte kvalitetsutrymme, det är deras “Pluggar”, dvs mkt osålt utrymme. I tidningar får man en halvsida långt bak i tidningen, tv-media på natten osv. Listpriset kanske är flera miljoner men en van mediaköpare kunde säkert prutat häftigt. Detta är något man får beakta när man “köper ” Aggregate Medias tjänster. Jag tror också att man som företagare med en mediaintesiv produkt måste jobba närmare mediabolagen och lära sig hur de tänker, bygga relationer osv. Att outsourca detta till Aggregate kan göra att du missar vikig info om dina möjligheter.

Summa summarum: Jag gillar detta företag, jag undrar dock en del över kvalitén på det media man får. Jag undrar också vad de gör hos Iqube. Jag sprang på detta företag för ett par år sedan och de var de redan igång. Trodde Iqube mest var relaterade till nystartade företag. Varför valde man Iqube? Förhoppningsvis får vi anledning att återkomma till dessa frågor

Läs mer om andra Iqube bolag som vi har skrivit om här:

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Hej,

    Trevligt att du gillar oss. Några korta förklaringar – vårt förhållande till Iqube sträckte sig i ett år då vi hyrde rum där, tills de flyttade från Stureplan. Dels för att det var billigt, dels för att vi hade en förhoppning om att hitta potentiella investeringar i andra hyresgäster. Vi var alltså aldrig ett “Iqube-bolag”.

    Vad gäller kvaliteten på det media vi investerar, är det inte frågan om “pluggar”, utan bokade annonser som på vanligt sätt. I de diskussioner vi för med möjliga bolag att investera i lämnar vi referenser till alla de bolag vi investerat i, så de kan vittna om såväl kvaliteten som vårt engagemang i bolag där vi är delägare.

    Och det ligger ju i sakens natur att vi som delägare vill få bra effekt på våra investeringar.

    Vi välkomnar alltid nya case, så titta gärna in på vår hemsida för andra exempel på bolag där vi varit delägare.

    Mvh/Patrik Rosén

Trackbacks

  1. […] Följ Disruptive via din RSS-läsare RSS feed. Rock on!Grabbarna på Firm Factory har ett nytt projekt, ClickInvest. Projektet kan lättast beskrivas som en riskkapital- fond men istället för stålar har man mediautrymme som satsas i de olika projekten.  Jag känner bara till ett bolag som gör liknande saker i Sverige och det är Aggregate Media. […]

  2. […] Emerge101 pågår det en diskussion kring hur man skall värdera mediautrymme i en apportemission. Aggregate Media och Clickinvest är två nischade riskkapitalaktörer som jobbar med detta. Mediabolagen själva […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+