Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Det var en tyst jordbävning igår

Igår släppte Apple informationen kring sina nya iPod-spelare. Som vanligt var produkterna snyggare och bättre än sina föregångare, precis som det brukar vara i produktsvängen. Låt mig först säga en sak: Jag är ingen Apple fanatiker. Jag har aldrig gripits av den feber som vissa Apple-anhängare grips av när det är dags för en ny produktrelease. Men efter att skummat av några bloggar och läst lite i IDG om de nya produkterna så insåg jag att vi från och med idag lever i en ny värld. Det är som om kontinentaldriften ökat sin hastighet från några futtiga centimetrar per år till några kilometrar per dag! [Kontinentaldriften är orsaken till att Sverige inte längre är granne med Kazakstan f.ö] Världskartan håller helt på att ritas om, något jag vetat skulle hända, jag visste bara inte att det hände igår! Det som hände var att Steve Jobs tog en kofot [modell mindre får man anta] och klämde in en webbläsare [Safari] i en liten burk [iPod Touch]. Han har förvisso gjort samma trick förut då iPhone lanserades, men jag reagerade inte på samma sätt då eftersom iPhone är en mobiltelefon och alla mobiltelefoner har en webbläsare nuförtiden. Nu sitter det helt plötsligt en webbläsare i min lilla Wi-Fi enablade iPod med Multi-touch interface. Detta är en händelse liknande den då de första fiskarna beslutade att det var dags att uppgradera till ett par lungor och kravla upp på land. Prylar börjar helt plötsligt mitt framför ögonen på oss få helt nya funktioner och därmed nya användningsområden. Detta [mina kära läsare] är själva innebörden av termen disruptive och jag är för en gångs skull glad att få befinna mig i epi-centrum av denna tysta jordbävning.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Hjalmar says:

    .. men vem vill ha en ipod när man kan ha en iPhone? Eller ännu hellre en riktig telefon? 😀

    Point being att iPoden är ju helt obsolete med dagens mobiler? Eller har jag missat nåt?

  2. Poppe says:

    Hej Hjalmar, vad jag försökte förmedla i min post hade inget att göra med vilken pryl jag helst skulle vilja ha, personligen är jag helt ointresserad av en iPod. Det jag försöker säga är att när allt fler prylar blir uppkopplade så får dessa nya funktioner. I vissa fall förstärker dessa funktioner prylens ursprungsfunktion men ibland så utökas prylens funktionalitet till andra användningsområden, och vips så blev prylen en annan pryl. Jag börjar använda prylen i en helt annan kontext än vad den var avsedd för. För mig blev detta med en webbläsare i iPoden startskottet till en ny vardag där vi kommer att få se prylar kopplas ihop på nya och oväntade sätt vilket leder till ett nytt sätt att använda dem och vårt sätt att se på dessa prylar kommer att förändras.

  3. Hjalmar says:

    Nej, det förstod jag. Det som förvänar mig är den sensationalistiska inställningen till att apple har släppt en ny produkt .. med en webbläsare?

    Visst, det är skitnice, i nästa iteration har de GPS, pulsmätare och tv-uttag där man kan plotta vart man har varit och hur jobbigt det var att åka bräda just där (samt vilken musik man just då lyssnade på). Självklart.. allt medans man surfade på nätet.

    Meeen, vad är poängen med produkten när allt det där redan har funnits i mobilen sen 1 år? Jag tror att iPoden kommer fasas ut till förmån för telefoner eftersom folk vill slippa bära omkring på 2-3 enheter när det räcker med en.

    Jag kanske fortfarande missar poängen helt, men jag ser bara inte det revolutionära i att lägga till subfeatures i en nischad produkt.. dvd-spelare i bilen gör inte bilen till en bättre bil per se. Err.. *rant*rant*.

Trackbacks

  1. […] min tidigare post idag ‘Det var en tyst jordbävning’ så märker jag att jag var något otydlig. I den lät det som om jag prisar iPod Touch och höjer […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+