Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Joina Disruptive på Facebook!

fbdisruptive.jpgNu har Rudolf segrat över sin teknikdyslexi och lagt upp en grupp på Facebook. Gruppen har det fantasifulla namnet Disruptive.nu och där kan ni möta entreprenörssinnade människor. Kom dit och dryfta frågor med oss och andra. Bygg ut ditt egna professionella nätverk och dela med dig av dina egna erfarenheter och tankar. Som Rudolf sa (på skorrande skånska) första gången han ringde mig för nio år sen och ville mötas: “Det värsta som kan hända är att man lär sig något.”

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Anna says:

    Hej igen!
    Lite sent ute – det här skrevs ju för många dagar sedan. Jag uppdaterar mig i omgångar.
    Jag skulle vilja ha en “Entrepreneurens guide till… Internet/blogging/social networking… Lite så, direkt från hästarnas mun – hästarna då varandes Poppe och Rudolf.

    Som vanlig entrepreneur med lätt arbetsnarkomani, familj, fritidsintressen, välmående business, vänner, småbarn, vattenskadat badrum, höstförkylning,…

    Hur många bloggar och Facebookar, LinkedIns måste jag hålla mig uppdaterad om? Vad är er rekommendation?

    Tacksam för svar!
    Anna 😉

    Tillbringade några justa timmar med en av delägarna till Shiny Media i UK i torsdags. En ev Europas Blogg-förebilder antar jag. Bra diskussioner, jag lovar.

  2. Rudolf says:

    Hej Anna

    Jag tror du blir förvånad över hur lite media jag konsumerar. Visst jag prenumerar på bloggar men jag läser kanske bara en eller två andra blogginlägg per dag.

    Google är så nära så har jag en uppgift jag har dålig koll på så googlar jag lite, läser in mig och sedan sätter jag igång.

    Jag är mer inne på böcker och slukar en hel del. Literatur inom internet, marknadsföring, filosofi, historia.

    Men det finns några bloggar jag gillar:

    Martin Spanar(Vi har en rss-feed i högerkategorin) http://ms–online.blogspot.com/
    Min absoluta favis är Aron Wall, en självlärd SEO-snubbe. Såklart är jag inne på det området men få bloggar ger så mkt nytta i varje inlägg: http://www.seobook.com/
    TechCrunch tittar jag in på då och då också: http://www.techcrunch.com/

    Genom denna bloggen har jag upptäckt att träffa människor som är framgångsrika på olika sätt är nog det som ger mest input till mig. Något jag skall försöka dela med mig till er av framöver. I fredags träffade jag Bengt Stillström, som jag skall skriva om i veckan.

    Jag skall också skriva om en del böcker jag läst och vilken nytta ni kan ha av att läsa dem.

  3. Anna says:

    Hej igen!
    Trodde att ni var superkonsumenter av bloggar och annat. Antar att du då är ungefär som de flesta andra. Men håll med om att det finns en jargong att det är lite coolt att “vara överallt” (ett tag i varje fall tills det blir totalt o-coolt, ja tills nästa coolhet kommer…), i ert fall skulle jag kunna gissa att det har med marknadsföring och image att göra, att Facebook kommer med i bilden. Varför inte bara disruptive.nu? Ni skulle kanske kunna bli lite trendsetters genom att strunta i Facebook.

    Det är kanske DET som är själva tricket. Nåra få bok- och mediakonsumenter tolkar åt dem som inte riktigt har tid att hålla koll på allt. Om du/ni gör det bra så skulle det antagligen innebära att blogging-kvaliteteten höjs och en del strunt försvinner.

    Jag tycker att alltför många går på myten om att man måste vara över allt.

    Ser fram emot en Bengt-uppdatering.So far so good – har hittat en del användbart via er blogg och ser fram emot mer.
    Ciao

  4. Rudolf says:

    Anna: Poppe konsumerar rätt mycket bloggar och dylikt. Han kommer nog ha en lång lista till dig 😉

    Jag är personligen lite inspirerad av Aron, att försöka ge någon nytta i varje bloginlägg. Kvalite framför kvantitet. Jag tror mig ha blivit bättre på det sedan vi lanserade. Att bloga mycket och bra på kort tid är en färdighet som tar något år att bemästra.

    Min Poppes syften med denna blog är väl inte 100% kristallklara och de har även ändrats sedan vi startade. Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter och tankar. Jag tror mig kunna ha en positiv effekt på andra människor. Det är också roligt att få feedback på sina tankar. Ingen blir gladare än jag om du tex beslutar dig för att slakta mina affärsidéer eller om du inspireras av dem. Framför allt skriver vi om sådant vi själva vill läsa men inte hittar.

    Jag tycker också det är en intressant form att nå fram till intressanta människor. Du och jag hade inte haft denna dialogen om Poppe och inte hade startat denna blog tex.

    Jag gillar faktiskt Facebook. Jag har aldrig riktigt hakat på comunity tåget tidigare men Facebook gillar jag. Vi startade gruppen för att lättare kunna ha en dialog med våra läsare och experimnetera lite med sociala medier Det är nog ur det perspektivet du skall se det. Poppe och jag skulle inte tveka att gå emot strömmen om vi tycker att den springer åt fel håll men just Facebook är vi på för att vi faktiskt gillar det. Att sedan alla andra också gillar det gör det ju bara lättare att vara där 😉

  5. Poppe says:

    Hej Anna, kommer att göra ett inlägg som listar en del bloggar inom de områden du eftersökte. Håller med dig om att det är helt omöjligt att följa med allt. Det är bara att inse att det inte går. Speciellt om man som entreprenör/företagare dessutom skall försöka bygga en verksamhet. Bloggar som Techcrunch och Read/Write/Webb sparar tid åt de som vill vara uppdaterade samtidigt som själva läsandet av alla bloggar är tidskrävande. Det är ju inget problem att fylla en hel dag med att bara läsa bloggar och nyheter. Tror att vinnarna är de som faktiskt bygger nåt mesta delen av sin tid och som ibland med jämna mellanrum ‘läser ifatt’, litet som du själv verkar göra!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+