Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Glöm värdekedjor – tänk värdestjärnor

Håller just på att läsa en skrift från Vinnova som heter ‘Tillväxtgenvägen – affärsinnovation i svenska tjänsteföretag’ som jag inom kort kommer att recensera här på Disruptive. Stötte där på ett intressant begrepp som möjligen är känt bland folk med ekonomibakgrund men för en entreprenöriell civilingenjör som mig var det nytt. Begreppet kallas värdestjärna och myntades av professor Richard Normann som var en av Sveriges främsta forskare i service management och “den nya ekonomin”.

Förståelsen för företag och branscher bygger fortfarande väldigt mycket på idéer från industrialismen. Men industrialismen byggde väldigt mycket på produktinnovationer och teknologi. Många av dagens snabbväxande bolag kännetecknas inte av teknikinnovationer utan av affärsinnovationer. Harvardprofessorn Michael Porter publicerade sina teorier om värdekedjor i början på 1980-talet men då hade redan avregleringar, globalisering och teknikutveckling börjat förändra spelplanen. Richard Normann pekade istället på att många nya företag organiserar andra aktörer och intressenter i ett värdeskapande nätverk. De placerar sig själva som navet i ett affärsflöde där alla aktörer tjänar på varandra och där nya sätt att skapa värden används.

vardestjarna.jpg

För mig kommer begreppet värdestjärna att utgöra ett viktigt redskap när jag framöver tittar på egna och andras affärsmodeller och strategier.

P.S En intressant intervju med Richard Normann står att finna hos webbsajten Kreaprenör . D.S

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Olle Torgny says:

    Värdestjärnan är en bra modell för att bryta värdekedjeparadigmet. IKEA köper bordsskivor från en leverantör och stativ från en annan och kunden medverkar som montör. Istället för att delarna kanske skulle resa till en tredje fabrik och bli hopmonterade så åker de direkt till IKEAs lager. Modellen passar såklart särskilt bra för ett företag som IKEA som “äger kunden” (skönt uttryck) och inte integrera bakåt till skogsnäring och annat.
    Riktigt intressant tycker jag att det blir om man kombinerar detta med en sorts “kundvärdestjärna” i slutkundens perspektiv – i IKEAs fall handlar det t ex om hur bollhavet och den avslutande varmkorven blir delar i den helhet som gör att folk faktiskt åker dit och hanterar kollin på deras lager, på sin lediga dag.

  2. Poppe says:

    Olle, tack för påfyllnaden. IKEA tas faktiskt upp som ett exempel ur boken från Vinnova jag läser. IKEA är inget högteknologiskt företag i traditionell bemärkelse men däremot är dom grymma på logistik vilket ofta är en bärande faktor i dylika tjänsteföretag som skapar nya värdestjärnor. Ditt tänk om kundvärdestjärnor är intressant. Jag är inte så inläst i teorin bakom värdestjärnor men det låter ju logiskt med hela system av värdestjärnor som ‘jackar’ in i varandra. Google är nog ett bra exempel på ett sånt system.

Trackbacks

  1. […] Vinnova gav tidigare denna höst ut boken ‘Tillväxtgenvägen – affärsinnovation i svenska tjänsteföretag’. För mig som entreprenör är tillväxt ett intressant ämne men jag hade ändå inga större förväntningar på denna bok. Mina förväntningar kom dock snabbt på skam eftersom boken öppnade upp ögonen på mig och i viss mån ändrade min syn på tjänsteföretag. Bokens kanske mest värdefulla innehåll är dess redogörelse kring begreppet värdestjärnor som jag tidigare skrev om här. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+