Håller just på att läsa en skrift från Vinnova som heter ‘Tillväxtgenvägen – affärsinnovation i svenska tjänsteföretag’ som jag inom kort kommer att recensera här på Disruptive. Stötte där på ett intressant begrepp som möjligen är känt bland folk med ekonomibakgrund men för en entreprenöriell civilingenjör som mig var det nytt. Begreppet kallas värdestjärna och myntades av professor Richard Normann som var en av Sveriges främsta forskare i service management och “den nya ekonomin”.
Förståelsen för företag och branscher bygger fortfarande väldigt mycket på idéer från industrialismen. Men industrialismen byggde väldigt mycket på produktinnovationer och teknologi. Många av dagens snabbväxande bolag kännetecknas inte av teknikinnovationer utan av affärsinnovationer. Harvardprofessorn Michael Porter publicerade sina teorier om värdekedjor i början på 1980-talet men då hade redan avregleringar, globalisering och teknikutveckling börjat förändra spelplanen. Richard Normann pekade istället på att många nya företag organiserar andra aktörer och intressenter i ett värdeskapande nätverk. De placerar sig själva som navet i ett affärsflöde där alla aktörer tjänar på varandra och där nya sätt att skapa värden används.
För mig kommer begreppet värdestjärna att utgöra ett viktigt redskap när jag framöver tittar på egna och andras affärsmodeller och strategier.
P.S En intressant intervju med Richard Normann står att finna hos webbsajten Kreaprenör . D.S
Värdestjärnan är en bra modell för att bryta värdekedjeparadigmet. IKEA köper bordsskivor från en leverantör och stativ från en annan och kunden medverkar som montör. Istället för att delarna kanske skulle resa till en tredje fabrik och bli hopmonterade så åker de direkt till IKEAs lager. Modellen passar såklart särskilt bra för ett företag som IKEA som “äger kunden” (skönt uttryck) och inte integrera bakåt till skogsnäring och annat.
Riktigt intressant tycker jag att det blir om man kombinerar detta med en sorts “kundvärdestjärna” i slutkundens perspektiv – i IKEAs fall handlar det t ex om hur bollhavet och den avslutande varmkorven blir delar i den helhet som gör att folk faktiskt åker dit och hanterar kollin på deras lager, på sin lediga dag.
Olle, tack för påfyllnaden. IKEA tas faktiskt upp som ett exempel ur boken från Vinnova jag läser. IKEA är inget högteknologiskt företag i traditionell bemärkelse men däremot är dom grymma på logistik vilket ofta är en bärande faktor i dylika tjänsteföretag som skapar nya värdestjärnor. Ditt tänk om kundvärdestjärnor är intressant. Jag är inte så inläst i teorin bakom värdestjärnor men det låter ju logiskt med hela system av värdestjärnor som ‘jackar’ in i varandra. Google är nog ett bra exempel på ett sånt system.