Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Boktips för internetentreprenörer "Call to action"

Call to ActionJag upplever ofta att svenska webbsidor inte är så användarvänliga. Jag finner detta märkligt med tanke på att kunskapen om hur man gör en användarvänlig sida idag finns väl spridd därute. Det är bara att googla och sedan beställa hem ett antal böcker. Min personliga teori, till att det är brist på användarvänlighet, är att människor är mer mycket mer trögrörliga när det gäller att ta till sig ny kunskap och nya beteenden, än vad man tror. Därmed skapar tekniken nya möjligheter i ett tempo som vi har svårt att ta till oss. Det skapar stora tomrum i kölvattnet av teknikutvecklingen. Tomrum som i sin tur skapar stora möjligheter för entreprenörer. Nu är jag på väg ut i tangentens riktning vad det gäller detta bloginlägget. Det är boken jag skall skriva om inte möjligheterna. Call to action, av Bryan och Jeff Eisenberg är en manual om hur du kan göra din sida mycket mer användarvänlig och hur du kan få användarna att göra det du vill att de skall göra.

Call to action lär dig att:

-Tänka utifrån ett användarperspektiv och inte produkt/tjänsteperspektiv när du skapar din webplats och vad detta innebär i praktiken

-Att copy är mycket viktigare än vad du tror för att få det resultat du önskar och att webcopy skiljer sig från andra typer av copy.

-Eliminera flödes processerna på din webbsida genom rätt design, rätt arkitektur och rätt copy så användarna gör det du vill att de skall göra.

-Optimering är en process som aldrig är färdig och att en konverterings nivå på mer än 10% är möjlig för alla webbsidor.

-“If you cant count it, it does not count”- Att utveckla nyckel indikatorer för din webbsidas framgång och sedan kontinuerligt jobba för att förbättra nivån på dessa indikatorer.

Jag tycker nog att denna bok är måste läsning för alla marknadschefer och företagare. Ett större användande av dessa kunskaper skulle göra att webb ekonomin växte ännu fortare och att jag som webanvändare skulle få en bättre användar upplevelse.

På Amazon hittar du boken här: Call to Action

På Adlibris hittar du boken här: Call to Action

Köp den nu och börja förbättra er webbplats!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Henrik Ahlen says:

    Låter intressant, add to cart!

  2. Erik Starck says:

    Beställd!

Trackbacks

  1. […] Jag har tidigare recenserat Call to Action. Börja med att läsa den. Denna boken kommer lära dig hur viktigt det är att du har en […]

  2. […] upptäckte Jeffrey när jag läste hans bok “Call to Action“(vilket du också borde göra) Det som jag gillade med denna boken var att den gav mig ett […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+