Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vill du bli internetentreprenör? Nu skall jag berätta hur!

I onsdags skrev Poppe ett inlägg om hur lite kapital det krävs för att bygga en tjänst/websida/applikation och jag tror han har rätt. Jag tror att om man har 100 KSEK kommer man rätt långt. Man får både design, en enkel plattform och innehåll för de pengarna. Visst det köper inte en månlandare men tillräckligt mycket för att kunna söka och interagera med kunder. Tillräckligt för att du skall kunna bevisa ditt existensberättigande på marknaden. Helt plötsligt är detta intressant för en mycket större grupp företagare. 100 KSEK är ju bara kostnaden för en begagnad bil. Vill det sig kan man till och med ta ett in blanco lån om man har en normal månadsinkomst. Nåja kanske ingen strategi jag vill rekommendera men möjlig. Man bör jobba ihop dem så man vet deras värde.

Svårigheten ligger inte i tjänsten som jag beskriver ovan utan i användaren och hur man skall hitta dem. Detta är den stora kostnaden och har man inte mer stålar måste man lägga tid istället. Jag tror dessutom det är viktigt att man lägger denna tiden för att söka kunden. Det jobbet kommer ge dig värdefulla insikter om kunden, var de finns, köpbeteenden, hur de vill konsumera din tjänst, om du måste ändra din affärsmodell och kanske tom, i värsta fall, förkasta din affärside. Om man inte har kunskapen kring detta med internetföretagande, när man skall starta, så måste man börja med att skaffa dig denna. Syftet med detta inlägg är att visa dig hur du gör det och varför du skall göra vissa saker.

1. Jag har tidigare recenserat Call to Action. Börja med att läsa den. Denna boken kommer lära dig hur viktigt det är att du har en uppfattning om vilka som är dina användare. Den lär dig också att du måste definiera vad du vill att de skall göra på din webplats och den ger dig värdefull information om hur din webplats skall struktureras, designas och hur texter skall se ut. Boken fokuserar på hur du skall konvertera dina besökare!

2. Min favoritbloggare, Aron Wall driver en blogg. Börja följa den! Han har också skrivit en SEO-bok. Detta är en utmärkt nybörjarbok. Du behöver inga förkunskaper. Denna boken ger dig tillräckligt med förkunskaper i ämnet SEO. Den är lättläst, personlig och det tar bara några få timmar att läsa den. Jag tror att de flesta som tittar på att starta internetföretag har ganska dålig förkunskaper inom marknadsföring. Därför är denna bok så viktigt. De flesta som är duktiga på marknadsföring är inte duktiga på SEO. De vet knappt vad det är och bara genom att skaffa dig grundläggande förståelse för detta ger det dig en edge framför andra. När jag pratar om SEO så menar jag det i dess bredaste definition. Det handlar inte bara om länkar och länkbytan utan också om att skapa en buzz kring din tjänst. Att skaffa sig ambassadörer för produkten och ett nätverk av människor som hjälper dig.

3. Den sista boken du skall läsa är också om SEO. den heter Search Engine marketing Inc och är skriven av Mike Moran och Bill hunt. Dessa herrar jobbade tidigare inom IBM och deras sökaktiviteter. Google har indexerat flera miljoner sidor av IBM:s websida. Anledningen till att du skall läsa denna är såklart för att fördjupa dig inom SEO. Mike och Bill ger dig ett industriellt perspektiv på SEO och visar hur du gör strategier, processer och aktiviteter kring SEO. Du måste nämligen också ha en SEO plan när du sätter igång. Denna bok kommer hjälpa dig med denna plan.

Det är nu tvivlet kommer att börja gnaga dig. Det är nämligen nu när du specat upp användare, design, SEO-plan och admin. Du har nu kommit till den punkten då dessa 100 KSEK skall ut. Du har faktiskt en god anledning till handsvett. Du har antagligen aldrig gjort detta innan och kanske är det dessutom så illa att människor i din omgivning misstror dig och tycker du är konstig. Men det är lungt. Du har redan tagit kontrollen över ditt liv. Det är nu du som har det fulla ansvaret över ditt liv. Du kan inte skylla på någon. Alla misslyckanden är och framgångar kommer vara dina och enbart dina. Så istället för att tänka att du kanske kan misslyckas, tänk att du är i kontroll över ditt liv. I den bemärkelsen förefaller misslyckas inte så obehagligt. Även om du skulle misslyckas så är lyckande en funktion av mängden misslyckanden.

Poppe och jag vill ju att du skall lyckas. Utan att veta vem du är så tror vi att du tillhör de utvaldas skara. Vi tror att du kommer ha framgång och vi vet att du har själv definierat vad som är framgång. Vi vill att du skall lyckas så mycket att har du kommit så långt att du har specifikationerna och planerna klara, går vi igenom dem med dig. Vi ställer frågorna men du måste besvara dem själv. Poppe har redan erbjudit sig. Vi kan också se till att du får hjälp av rätt tekniker och rätt designer som hjälper dig där du saknar kunskaper.

Så vad väntar du på? Beställ böckerna!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Henrik Ahlen says:

    Jag jobbade med projektering/utveckling av en internetportal för föräldraskapsutbildning i Los Angeles under hype-åren 1999-2000. Där kokade det ju av nya web startups och riskkapital och jag var med på alla events. Minns särskilt ett riskkapitalseminarium där det satt en panel med erfarna VC-gurus och svarade på frågor från publiken.
    En kille räckte upp handen och frågade: “Jag har en killer idea till en webtjänst, så jag undrar om jag ska lägga ner 3-4 månader på att ta fram en fungerade betasajt innan jag söker VC, eller om jag ska gå direkt på VC nu för att inte tappa tid?
    VC-gurun svarade kallt: “Har du funderat på att först testa din tjänst på de tilltänkta kunderna, innan du söker kapital?”
    Killen såg ut som en fiollåda i ansiktet, tanken hade helt enkelt inte slagit honom!

    Jag tror att attför många fortfarande tror att det räcker med att ha en bra idé som bekantskapskretsen också gillar.
    Men en mycket säkrare väg till framgång är:
    – Jobba iterativt! Ta fram en enkel tjänst med idéns kärna och kör ut den. Vässa sedan idén så snart du vet vad som funkar. Var beredd på att idén kanske måste göras om helt
    – Börja sälja aktivt från dag 1!
    – Använda alla verktyg som finns för att skapa dubbelriktad dialog med kunder och prospects.
    – Ha egen kontakt med kunderna dagligen
    – Skaffa en mentor med egen entreprenörserfarenhet.

  2. Martin says:

    BRA inlägg!

    Intressant att du nämner summar 100k… Här är en forskningsrapport från Handels:

    http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_17439175.asp

    “HA TÅLAMOD
    Det kostar i snitt 87 000 kronor att starta en ny affärsverksamhet och det tar i snitt 7,4 månader (En så kallad etableringsfas.)”

    🙂

    SEO är iaf högaktuellt för mig att bli bättre på.. tack för länkarna!

  3. Daniel Westman says:

    Hej!
    Jag har vart inne på http://www.seobook.com och jag hittar inte vart man kan köpa boken. Såg bara ett erbjudande om att gå med i något training program för x antal dollar per månad.

    Kan du hjälpa mig? Skulle vara kanon om jag kunde komma över den där SEO boken!
    Mvh
    Danne

  4. Rudolf says:

    hej Daniel

    Ser att Aron ändrat sitt erbjudande och att man måste bli medlem för att få boken. Jag skulle rekommendera dig att googla upp den. han har sålt mer än 15000 exemplar så det finnas ett gäng därute!

  5. Madeleine says:

    Fint inlägg! verkligen bra skrivet och baserat.

    Mvh / Madeleine

  6. Mathias says:

    Eller så ser man om folk vill köpa vad man tänkt erbjuda, signerar de på bokningsavtal, hittar en finansiär. Får finansiären med på att ni tillsammans formerar ett AB där du själv för in bokningsavtalen till fullt värde och där du får aktier för det värdet i bolaget. Finansiären finansierar aktiekapital, startupkapital (styrelse rekrytering etc) samt övrig buffert av pengar som kan behövas och får därmed ägarskap i förhållande till det.

    Kom ihåg den gyllene regeln i startups: utan kunder, inget bolag. Jag har själv gjort samma misstag med att starta bolag innan jag haft kunder och det är bara jobbigt och onödigt på alla sätt och vis. Det kostar inte bara att formera, det kostar även att hålla igång. För även som vilande ska ju årsredovisning och revisor betalas. Ett jäkla bry helt enkelt. Samt att man själv måste sitta i styrelsen, ännu större huvudvärk. För utan omsättning lär ni inte någon typ av styrelse som vill sitta där (med allt det ansvar och tid som krävs är det självfallet så att folk vill ha betalt för att vara ledamöter).

  7. Mathias says:

    Kort och gott: SEO är bra och allt annat tekniskt. Men varför i hela friden betala massiva pengar för något ifall du inte ens kan få dina närmaste vänner och bekanta att bli dina första kunder?

    Man brukar ju säga: fungerar det inte på liten skala fungerar det högst troligen inte på megaskala heller. Det blir bara ett större misslyckande:). Det är därför man använder ord som “skalbarhet” i affärsvärlden. Man ser på hur det ser ut på miniskala och sen ser man “hmm, kan detta multipliceras på andra platser under liknande former?”. Ifall nej, dump it. Ifall det inte fungerar på liten skala, då finns det inte ens något att skala upp.

Trackbacks

  1. […] och en av de värden du som företagare skall tillföra. Jag har tidigare skrivit om att det är fullt möjligt att starta sitt egna nischade e-företag med en ganska ringa summa pengar Dan är ett exempel på just […]

  2. […] I många fall krävs det inte heller så mycket pengar, ta detta med internetföretagaren(som jag är inne på stenhårt). Nuförtiden kräver det inte så mycket kapital. Min åsikt är att det krävs 100 kakor för att komma igång! […]

  3. […] Där redogjorde jag för den trend som blir allt tydligare att eftersom det är så billigt att bygga nya webbtjänster nuförtiden så är de tidiga investeringarna förhållandevis små […]

  4. […] ledande företagare. Samtidigt har det aldrig varit så billigt att förverkliga sina idéer som vi tidigare skrivit om här på Disruptive. Kostnader för infrastruktur i form av hårdvara och mjukvara är bråkdelar […]

  5. […] av anledningarna är de allt lägre kostnaderna för att starta en ny webbtjänst. Den enskilt största kostnaden idag är grundarnas […]

  6. […] Böcker För att Bli InternetEntreprenör Berätta för dina Vänner om EntreprenörskapTweet var pusha_url="http://disruptive.nu/2010/09/09/fem-bocker-som-nya-entreprenorer-bor-lasa/"; var pusha_bakgrund="#2f1b2e"; var pusha_titel="Fem Böcker som Nya Entreprenörer Bör Läsa!"; var pusha_nyttfonster="true";Created by disruptive.nu […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+