Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Billiga start-ups blir dyrare för riskkapitalet

cookie.jpgEn tydlig trend i USA och även här i Sverige är drastiskt sänkta startkostnader för nya webbföretag. Detta beror främst på två saker. Dels är kostnaderna för teknik mycket lägre. Tidigare var man tvungen att investera i dyra webbservrar från SUN, dyra databaslicenser från exempelvis Oracle och höga priser på bandbredd. Idag utvecklas tjänster på open source plattformar och drift och hosting kostar en spottstyver. Vidare har utvecklingsverktygen ökat i kraftfullhet. I och med det kan färre människor utveckla mer på kortare tid. Detta minskar tiden från idé till lansering.

Paul Graham, grundare av den amerikanska inkubatorn Y Combinator, skriver på sin sajt  att antalet webb-startups kommer att öka dramatiskt. Detta leder till att VC-bolag som sysslar med såddfinansiering måste se över och ändra sina rutiner för hur de hanterar nya ansökningar. Fram till nu har till exempel de flesta investeringsavtalen varit individuella och villkoren har varierat från fall till fall. Paul hävdar att dessa avtal kommer att standardiseras i högre utsträckning vilket leder till snabbare avslut. De affärsänglar som vill ha krångliga villkor är  kanske inte de du vill göra affärer med.

Därmed minskar också investeringsbehovet vid sådd- och ängelfinansiering. Tidigare sågs en affärsplan som en en riskminimering. Nu är risken så låg från början att det är bättre att först testa idén och låta den utvecklas. Detta tvingar bort de större VC-firmorna som inte kan göra så små dealar. Dessa får då istället kliva på senare och således betala mer för mindre andelar.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Trackbacks

  1. […] onsdags skrev Poppe ett inlägg om hur lite kapital det krävs för att bygga en tjänst/websida/applikation och jag tror han har rätt. Jag tror att om man har 100 KSEK kommer man rätt långt. Man får […]

  2. […] Paul Graham är känd för att han startade Viaweb. En serverlösning för de som vill starta e-handelsbutiker. Bolaget såldes till Yahoo. Idag driver Paul Ycombinater , ett riskkapitalbolag som sysslar med såddfinansiering på ett väldigt speciellt sätt. Poppe gillar honom och har redan skrivit om hans tankar i ett tidigare inlägg om riskkapital och att det är billigare att starta start-ups. […]

  3. […] följt Disruptive ända sen oktober förra året ;-)) så skrev jag ett inlägg som hette “Billiga startups blir dyrare för riskkapitalet“. Där redogjorde jag för den trend som blir allt tydligare att eftersom det är så billigt […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+