Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Råd till Startups från Sequoia Capital

Sequoia Capita, känt för att bland annat investera i Google och Stardoll ger på sin hemsida råd till entreprenörer som är läsvärda om hur man bygger bestående företag!

Speciellt sista punkten tycker jag är intressant:

“Inferno

 

Start with only a little money. It forces discipline and focus. A huge market with customers yearning for a product developed by great engineers requires very little firepower.”

Faktum är att denna brist på pengar som många ser som en begränsning, kan vara din största tillgång. Du tvingas ifrågasätta hur man gör saker och ting för du har helt enkelt inte stålarna att göra som alla andra. Detta gör att du tvingas välja vägar som andra inte tidigare gått och det leder till helt nya sätt att nå marknaden eller nya tjänster/produkter att sälja!

I många fall krävs det inte heller så mycket pengar, ta detta med internetföretagaren(som jag är inne på stenhårt). Nuförtiden kräver det inte så mycket kapital. Min åsikt är att det krävs 100 kakor för att komma igång!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Johan Söderberg says:

    Tesen bekräftar också att bolag som attraherar kapital i första hand på grund av banbrytande teknik och i andra hand baserat på engagemang/drivkraft från människorna , som man ofta kan se i inkubatorer och även många VC-investeringar, får svårart att lyckas.

    Finns många exempel på bolag som lyckas fantastiskt bra helt kundfinansierat likväl som det finns exempel på bolag som misslyckas trots storkapitalet i ryggen.

  2. Rudolf says:

    Riskkapital kan lika gärna var det sämsta som händer ditt företag!

  3. Martin says:

    Gillar skarpt det där om ett företags DNA som bildas.

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+