I fredags höll Poppe föredrag på Excitera angsitt gamla företag Funplanet. Jag har ju känt Poppe ganska länge och dessutom varit inblandad så smått i Funplanet. Ändå kan man se det i ett nytt ljus när Poppe berättar. Det var ändå en resa på 7 år för honom och hans bror som jag så här i efterhand kan se som ett äventyr!
På toppen av dotcombubblan sålde man annonsering för knappt 2 MSEK i månaden. Det kanske inte låter så mycket idag när internet annonsmässigt är en mångmiljardmarknad. Man skall dock ha i åtanke att internetannonsering fanns knappt på denna tiden. Merparten av pengarna gick in i banners. En tanke som framstår som ganska absurd idag!
Som liten spelare kunde man ändå hävda sig genom att vara innovativ på en nivå som gjorde att man kunde slåss med större och mer etablerade spelare. Man provade saker och när det inte funkade slutade man och gjorde om på basis av de erfarenheter man gjorde Man hade kundfokus och inte ide/produktfokus. När en lösning inte hände kundmässigt, då ändrad man affärsmodellen, sättet man kommunicerade eller så satte man lösningen i ett annat sammanhang. Och man gjorde detta tills degen trillade in. Jag skulle önska att Poppe kunde skriva lite case från dessa åren. Hur de tänkte om marknaden, vilka lösningar man testade och hur man fick dessa att fungera intäktsmässigt.
Jag håller med, skulle vara roligt att höra mer om dessa år!