Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Poppe föreläser om Funplanet!

Poppe föreläser om FunplanetI fredags höll Poppe föredrag på Excitera angsitt gamla företag Funplanet. Jag har ju känt Poppe ganska länge och dessutom varit inblandad så smått i Funplanet. Ändå kan man se det i ett nytt ljus när Poppe berättar. Det var ändå en resa på 7 år för honom och hans bror som jag så här i efterhand kan se som ett äventyr!

På toppen av dotcombubblan sålde man annonsering för knappt 2 MSEK i månaden. Det kanske inte låter så mycket idag när internet annonsmässigt är en mångmiljardmarknad. Man skall dock ha i åtanke att internetannonsering fanns knappt på denna tiden. Merparten av pengarna gick in i banners. En tanke som framstår som ganska absurd idag!

Som liten spelare kunde man ändå hävda sig genom att vara innovativ på en nivå som gjorde att man kunde slåss med större och mer etablerade spelare. Man provade saker och när det inte funkade slutade man och gjorde om på basis av de erfarenheter man gjorde Man hade kundfokus och inte ide/produktfokus. När en lösning inte hände kundmässigt, då ändrad man affärsmodellen, sättet man kommunicerade eller så satte man lösningen i ett annat sammanhang. Och man gjorde detta tills degen trillade in. Jag skulle önska att Poppe kunde skriva lite case från dessa åren. Hur de tänkte om marknaden, vilka lösningar man testade och hur man fick dessa att fungera intäktsmässigt.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jag håller med, skulle vara roligt att höra mer om dessa år!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+