Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gratis Affärside 7: Geeklabbet

Affärsideer är inte alltid så färdiga, ibland är de inte ens en ide utan mer en tanke. Då är det tur man har en blogg. Dels kan man få input från andra och man tvingas tänka lite extra när man skriver. 

Just nu befinner jag mig i NY. Gör väl inte så mycket egentligen så det finns gott om tid att tänka och äta. Mycket verkar handla om mat här på andra sidan Atlanten ;-). En sak som jag gått och tänkt på är geeks. Ni vet, snubbarna som verkligen kan få en dator att göra det mesta men har uppenbara kommunikationsproblem med människor i deras fysiska närhet. Nu överdriver jag något såklart men faktum är att ända sedan jag började involvera mig i verksamheter där tekniker eller geeks funnit närvarande har jag haft problem med dem. Som om deras hjärnor i grunden är annorlunda strukturerad än vad min är. Detta har ju såklart lett till rätt många konflikter mellan mig och tekniker, till min stora frustration. Jag är säkert inte ensam. Brukar halft allvarligt säga ”Om tekniker byggde hus, skulle alla välja att bo på gatan”

Efterhand som jag lärt mig mer om teknik har min inställning ändrat något. Jag kommunicerar annorlunda och resultatet blir något bättre. Efter en tids funderande har jag dock börjat inse saker. Det finns något hos geeksen som gör de intressanta. De är lite som magiker, de kan få saker att hända, skapa tekniska innovationer som människor vill interagera med, trots att de har ganska dålig insikt om människor. Samtidigt behöver de människor som mig och Peter för att kunna kapitalisera på sina kodsnuttar. Människor som kan tänka användarvänlighet, marknadsföring, relationer, fakturering och varumärken.

Samtidigt har dessa två grupper i grunden svårt att kommunicera med varandra. Det finns få människor som jag som kan kod och det finns få geeks som kan mina eller Poppes sälj och marknadsfärdigheter. Förståelsen mellan grupperna är generellt sett ganska liten. Kodare betraktar kunder och marknadsmänniskor som jobbiga och marknadsmänniskorna betraktar kodare som verktyg eller väldigt omständiga människor.

Min tanke är att institutionalisera någon typ av forum där utvecklare och marknadsmänniskor kan mötas. Där marknadsmänniskor kan kommunicera behov från kunder och utvecklare kan kommunicera ideer till marknadsmänniskor och bägge grupperna kan lära sig av varandra. Jag tror att detta skall vara ett fysiskt forum sedan får deltagarna själva fylla detta forum med vad de behöver eller med vad de vill tillföra.

Nu är det kanske bara jag som ser detta behovet men är det inte så, så skriv vad ni tycker eller hur ni ser att utvecklare/marknadsmänniskor skall mötas.! Jag vill ju att magin skall flöda och nätet fyllas med ännu fler tjänster och innehåll som vi kan interagera med!

Kan man fylla detta forumet med människor finns det pengar att tjäna tror jag. Inte helt klar med affärsmodellen men behovet av en dylik institution finnes!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Hjalmar says:
  2. Judith says:

    Detta är min stora favorit bland era 9 affärsidéer – so far!

    Blev namnet “Blatteförmedlingen” en del av framgången, tror jag att valet “Geeklabbet” har riktigt stor potential 🙂

  3. Rudolf says:

    Tack Judith

    Jag har faktiskt inte tänkt på ideen ur det perspektivet och du har en poäng!

  4. Den reklamtyngda podcasten “Security Now!” brukar tjata om sitt “Nerds On Site” – http://iwanttobeanerd.com/ , det påminner om den här idén. Sen tror jag i.o.f.s. att marknaden är strålande för såna här “hushållsnära” tjänster, speciellt i kombination med något sorts fjärrstyrning: http://wiki.websmurf.se/loesningar#toc5

    Jag är också nyfiken på hur det går för LeftisRight: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2451&a=750981

  5. Rudolf says:

    Fjärrstyrning är faktikst en grej jag tänkt på..man har en snubbe man ringer upp och ger acess till datorn som fixar problemen och kanske dessutom säljer på ngn tjänst till!

  6. Sarah says:

    Kontakta mig!

    Sarah

    [email protected]

  7. gunnar-eee says:

    Nu tror jag den där etiketten Geek bara är att glömma. Det vore ju som om geekarna skulle kalla ekonomerna för ekonom-nissar, hur kul skulle det vara. Även den datorkunnige är människa men har fokuserat på att lära annat än ekonomen gjort. Men båda behöver varandra och är berättigade till samma del av framgångens vinster 🙂

    Själv har jag på senaste tiden grottat ner mig i de här nya Eee-datorerna, ni vet såna här smådatorer. jag kan i stort sett det mesta om dem rent tekniskt. Så det kan anses väldigt geekigt. Andra kanske har stora ideér runt sådana men fattar inte ett dugg hur de fungerar ??

    Vad kan de egentligen användas till för att man skall kunna dra nytta av kunskaperna om dem ? Företagsidéer ?

    Kom med idéer !

  8. I Spanien finns geeksquad som kör sin verksamhet i samarbete med ThePhoneHouse. Den har funnits/överlevt med helsidesannonser i minst tre år så helt fel ute kan de inte vara.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+