Jag och Rudolf var på IQube-evenemanget IQlub som hölls på Hotell Anglais tidigare denna kväll. Vi hann mingla med en del trevliga IQube-människor innan Pontus Schultz, chefredaktör på Veckans Affärer, intog scenen. Pontus är en sann mediaentreprenör som trots sin ålder och ungdomliga uppsyn hunnit med att starta och driva ett antal tidningar under årens lopp. Att han nu är anställd chefredaktör får väl mest ses som undantaget som bekräftar regeln.
Pontus inledde med att berätta att han tycker att entreprenörskap är en underskattad trend i Sverige. Framgångsbilden i Veckans Affärer har under många år illustrerats med VD:ar eller styrelseordföranden i stora börsbolag.
När Pontus efter en massa turer köpte tillbaka tidningen Vision, som han en gång grundat, från Spray så ringde Stenbeck straxt efteråt. Han ville köpa Vision för att slå ihop den med Finanstidningen till den nya tidningen Finansvision.
Pontus lärde sig mycket av Stenbeck om ägarens betydelse för entreprenörskap. Att ha förmågan att både blicka långt fram samt kunna se vad som ska göras på kort sikt. Efter Stenbecks död lade MTG ner Finansvision och Pontus stod utan jobb och utan riktning i livet. Eftersom han alltid varit intresserad av vad som händer i skärningsytan mellan media, näringsliv och samhälle så skrev han ned en lista på fem spännande personer han skulle vilja träffa och diskutera vad det egentligen var som höll på att hända i världen. Han talade med dessa fem personer och dessa fick i sin tur rekommendera fem till personer som dom tyckte var intressanta.
Under en period reste Pontus runt hela världen för att prata med dessa. En av dessa förklarade att vad som händer är att “The future is out of fashion!” Han menade att människor inte längre hade några visioner eller drömmar. Detta är inte bra därför att när man inte drömmer längre så ägnar man sig åt psykoser. Kort därpå (detta var 2003) såg Pontus en amerikansk reklamfilm för Terrorburar(!) där en vit man som när han får påhälsning i sitt hem av 6 svartmuskiga män, terrorister, springer och låser in sig i den säkra ‘Terrorburen’. Ett bevis på att det tidigare påståendet var sant.
Men väldigt mycket av det som man pratade och visionerade om under andra halvan av 90-talet har nu börjat hända. Vi har gått från industri-kapitalismen till kommunikations-ekonomin. Detta innebär en maktförskjutning från tillgångar och bolag till personer och deras idéer.
Entreprenören har blivit den nya framgångsbilden som förvisso strävar efter rikedom men i syftet att få mer frihet. Vi beundrar talangfulla människor som förädlar sina talanger och som bibehåller sin lust.
Disruptive vill tacka Pontus och IQube för en otroligt trevlig och givande kväll. Extra plus till Pontus som tar med sin ettåring till jobbet!
Rudolf önskade att Stenbeck hade bloggat. Det hade varit bra läsning!
Verkligen intressant att ni belyser ägarperspektivet. Som entreprenör kan det vara svårt att göra så mycket åt ägarperspektivet men det är ändå viktigt att reflektera över vad ägarna vill med verksamheten. Bra ägare avlastar entreprenören genom att grovnavigera så att skutan hela tiden går i rätt huvudspår. Entreprenören är den som ser till att det hela tiden kommer nya passagerare, att personalen är motiverad och att kaptenten som kör har senaste sjökorten… Utan bra ägare riskerar entreprenörens (VD) tid tas upp för mycket med stora frågor och då blir de andra frågorna inte ordentligt genomförda.