Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Pontus Schultz om entreprenören som den nya förebilden

pontus_schultz.jpgJag och Rudolf var på IQube-evenemanget IQlub som hölls på Hotell Anglais tidigare denna kväll. Vi hann mingla med en del trevliga IQube-människor innan Pontus Schultz, chefredaktör på Veckans Affärer, intog scenen. Pontus är en sann mediaentreprenör som trots sin ålder och ungdomliga uppsyn hunnit med att starta och driva ett antal tidningar under årens lopp. Att han nu är anställd chefredaktör får väl mest ses som undantaget som bekräftar regeln.

Pontus inledde med att berätta att han tycker att entreprenörskap är en underskattad trend i Sverige. Framgångsbilden i Veckans Affärer har under många år illustrerats med VD:ar eller styrelseordföranden i stora börsbolag.

När Pontus efter en massa turer köpte tillbaka tidningen Vision, som han en gång grundat, från Spray så ringde Stenbeck straxt efteråt. Han ville köpa Vision för att slå ihop den med Finanstidningen till den nya tidningen Finansvision.

Pontus lärde sig mycket av Stenbeck om ägarens betydelse för entreprenörskap. Att ha förmågan att både blicka långt fram samt kunna se vad som ska göras på kort sikt. Efter Stenbecks död lade MTG ner Finansvision och Pontus stod utan jobb och utan riktning i livet. Eftersom han alltid varit intresserad av vad som händer i skärningsytan mellan media, näringsliv och samhälle så skrev han ned en lista på fem spännande personer han skulle vilja träffa och diskutera vad det egentligen var som höll på att hända i världen. Han talade med dessa fem personer och dessa fick i sin tur rekommendera fem till personer som dom tyckte var intressanta.

Under en period reste Pontus runt hela världen för att prata med dessa. En av dessa förklarade att vad som händer är att “The future is out of fashion!” Han menade att människor inte längre hade några visioner eller drömmar. Detta är inte bra därför att när man inte drömmer längre så ägnar man sig åt psykoser. Kort därpå (detta var 2003) såg Pontus en amerikansk reklamfilm för Terrorburar(!) där en vit man som när han får påhälsning i sitt hem av 6 svartmuskiga män, terrorister, springer och låser in sig i den säkra ‘Terrorburen’. Ett bevis på att det tidigare påståendet var sant.
Men väldigt mycket av det som man pratade och visionerade om under andra halvan av 90-talet har nu börjat hända. Vi har gått från industri-kapitalismen till kommunikations-ekonomin. Detta innebär en maktförskjutning från tillgångar och bolag till personer och deras idéer.

Entreprenören har blivit den nya framgångsbilden som förvisso strävar efter rikedom men i syftet att få mer frihet. Vi beundrar talangfulla människor som förädlar sina talanger och som bibehåller sin lust.

Disruptive vill tacka Pontus och IQube för en otroligt trevlig och givande kväll. Extra plus till Pontus som tar med sin ettåring till jobbet!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Rudolf says:

    Rudolf önskade att Stenbeck hade bloggat. Det hade varit bra läsning!

  2. Johan says:

    Verkligen intressant att ni belyser ägarperspektivet. Som entreprenör kan det vara svårt att göra så mycket åt ägarperspektivet men det är ändå viktigt att reflektera över vad ägarna vill med verksamheten. Bra ägare avlastar entreprenören genom att grovnavigera så att skutan hela tiden går i rätt huvudspår. Entreprenören är den som ser till att det hela tiden kommer nya passagerare, att personalen är motiverad och att kaptenten som kör har senaste sjökorten… Utan bra ägare riskerar entreprenörens (VD) tid tas upp för mycket med stora frågor och då blir de andra frågorna inte ordentligt genomförda.

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+