Peter och jag vill önska alla våra läsare och människor vi mött en riktigt god jul med denna julbild och dess historia! För er som inte vet det drev jag ett företag som hette MyMobile och denna bilden togs fram hösten 2004 som en jpeg. Den såldes i mer än 30000 nedladdningar under ett par veckor kring jul i Sverige och Norge. Det betyder att 0,3-0,4% av befolkningen i Sverige och Norge köpte denna produkt digitalt. Utan att exakt veta var det antagligen den mest sålda julbilden det året och defenitivt en av de 10 mest sålda bilderna det året.
Ja, det är en ganska enkel produkt. Timkostnaden för att göra den understiger antagligen 500 SEK, även om man gör den i Sverige. Enkelheten är en del av dess framgång. Vid tidpunkten ifråga var den viktigaste distributionskanalen för dylika tjänster printmedia. När man annonserade dessa produkter krympte man ned storleken dramatiskt för att få plats med många bilder i en annons och därmed var det extra viktigt att man gjorde ett enkelt och tydligt motiv. Bildskärmen på en mobiltelefon var dessutom vid tidpunkten ifråga små, så eventuella detaljer skulle man ändå inte se. Jag var duktigare än de flesta att tänka på hur produkten skulle se ut i “skyltfönstret” därmed sålde mina rättigheter generellt sett bättre.
Lärdomen av detta tycker jag är att du faktiskt kan starta ett företag med en ganska enkel produkt. Du behöver inte alls bygga en månlandare för lyckas. Det är säljet och paketeringen som gör att du lyckas. Det är också här den faktiska timkostnaden kommer in, för säljet är också en kostnad, även om det är svårare att kvantifiera. Ja, bilden var billig att producera men den var dyr att sälja. I förlängningen ledde detta till att jag valde sluta. Det var mycket jobb som jag inte tyckte gav tillräcklig utdelning.
Med dessa tankar önskar vi på Disruptive er en god jul!
God Jul på Er med och tack för alla intressanta inlägg!