Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptive önskar god jul!

Julbild som ägs av Christian RudolfPeter och jag vill önska alla våra läsare och människor vi mött en riktigt god jul med denna julbild och dess historia! För er som inte vet det drev jag ett företag som hette MyMobile och denna bilden togs fram hösten 2004 som en jpeg. Den såldes i mer än 30000 nedladdningar under ett par veckor kring jul i Sverige och Norge. Det betyder att 0,3-0,4% av befolkningen i Sverige och Norge köpte denna produkt digitalt. Utan att exakt veta var det antagligen den mest sålda julbilden det året och defenitivt en av de 10 mest sålda bilderna det året.

Ja, det är en ganska enkel produkt. Timkostnaden för att göra den understiger antagligen 500 SEK, även om man gör den i Sverige. Enkelheten är en del av dess framgång. Vid tidpunkten ifråga var den viktigaste distributionskanalen för dylika tjänster printmedia. När man annonserade dessa produkter krympte man ned storleken dramatiskt för att få plats med många bilder i en annons och därmed var det extra viktigt att man gjorde ett enkelt och tydligt motiv. Bildskärmen på en mobiltelefon var dessutom vid tidpunkten ifråga små, så eventuella detaljer skulle man ändå inte se. Jag var duktigare än de flesta att tänka på hur produkten skulle se ut i “skyltfönstret” därmed sålde mina rättigheter generellt sett bättre.

Lärdomen av detta tycker jag är att du faktiskt kan starta ett företag med en ganska enkel produkt. Du behöver inte alls bygga en månlandare för lyckas. Det är säljet och paketeringen som gör att du lyckas. Det är också här den faktiska timkostnaden kommer in, för säljet är också en kostnad, även om det är svårare att kvantifiera. Ja, bilden var billig att producera men den var dyr att sälja. I förlängningen ledde detta till att jag valde sluta. Det var mycket jobb som jag inte tyckte gav tillräcklig utdelning.

Med dessa tankar önskar vi på Disruptive er en god jul!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jonas says:

    God Jul på Er med och tack för alla intressanta inlägg!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+