Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

The long nose – tänkvärt om innovation

Bill Buxton, forskare på Microsoft Research och tidigare även på Xerox PARC, har skrivit en intressant artikel i Business Week om innovation. Han påminner om att teknologi som kommer att vara viktig inom 10 år redan har funnits i minst 10 år. Han illustrerar detta med nedanstående bild som han kallar för ‘The Long Nose of Innovation’ och som utgör en slags spegelbild till Chris Anderson’s ‘The Long Tail’

longnose_innovation.jpg

Hans slutsats är att det i många fall är viktigare att förädla och förfina redan existerande teknologier än att uppfinna helt nya eftersom tiden det tar för en ny teknik att nå till en massmarknad är så lång.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Rudolf says:

    1998 startade alltså Google..börjar alltså bli dags att starta något företag som kan leva på Googles ekosystem!

  2. Josephine says:

    Vilken intressant tanke, har aldrig riktigt sett det så förut men det ligger helt klart något i det.

    Väldigt bra blogg för övrigt.

    /Josephine

  3. Ligger mycket i detta, kommer för många år sedan på 90-talet när jag pysslade mer med mjukvara att Gartner hade en syn på detta redan då, och satte det i relation till uppmärksamhet i media mm.

    Tror man kan hitta en bra korrelation mellan “the-long-nose”, “puckeln” och media uppmärksamhet, där man kommer se att när marknaden är som minst har något mest media-attention och vice-versa, och att när innovations höjden (“innovationshöjd”) minskar (på höger sidan om puckeln) och du får mer “mainstream” kunder i kundbasen ökar spriddningen avsevärt, och du börjar kunna skapa eko-system kring produkten/tjänsten.

    Intressant, skall försöka blogga lite om det som uppföljning och utveckla mina tankar lite mer!

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+