Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

SF bajsar ned sitt varumärke men har det någon betydelse?

Jag tror faktiskt inte det! [OBS! Denna post handlar om SF:s beslut att blocka Biotider.se som djuplänkade in i SF:s sajt och som väckte mycket uppståndelse] Av deras agerande kan man säga att det är en monopolists beteende. De vet om att de mer eller mindre kan göra som de vill utan att det påverkar deras intäkter. Faktum är att de troligen inte ens behöver jobba så hårt för stålarna längre. Folk går på bio och därmed går de på SF:s biografer.

Jag finner det svårt att fördöma deras handling faktiskt. Det är ju i slutändan faktiskt deras innehåll och i Sverige är det inte kriminellt att vara pundig med sina affärer. Det är snarare intressant att diskutera deras agerande utifrån ett monopolperspektiv och vad det kommer leda till på några års sikt? Alternativen för biobesökaren är många. Idag finns det fullgoda hembiosystem där jag slipper höra någon annan prata i mobiltelefon. Det finns dessutom många andra sätt att roa sig än att gå på bio. Många fler kommer välja andra alternativet i framtiden för upplevelsen av att gå på bio kommer bli sämre när konkurrens är obefintligt. Nu är det inte bara upplevelsen som kommer bli sämre, du kommer få betala mer för den. Biljettpriserna på bio kommer stiga mer än inflationen de kommande åren.

Men samtidigt är det ju så att den försämrade produkten och SF:s monopolagerande kommer skapa möjligheter. Visserligen är Sverige en liten marknad men vi har åtskilliga entreprenörer som jobbar i underhållsindustrin och kan underhålla människor. Positionen att komma som underdog och jobba mot SF är ju som företagare en fantastiskt plattform att jobba utifrån. Vem vill inte heja på underdogen som jobbar i motvind. Vilken journalist vill inte skriva om det företaget. jag tror också det finns nya konsumtionsmönstret som bio industrin missat helt. Utomlands har jag tex gått på lyxbio med mat och dricka och as-sköna fåtöljer. Varför finns inte det här? I slutändan går man ju inte i första hand på bio för att se en film utan man vill bli underhållen och få en upplevelse. Denna nischen i bioindustrin ligger helt öppen i detta land. Jag har inte tid men det finns mycket att göra här för entreprenörer och de som tänker lite annorlunda.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jodå, SF har all anledning att oroa sig. Om besökarna bestämde sig för att straffa SF så skulle det kunna bli kännbart. Ta popcorn och läsk, som har så höga marginaler att de förmodligen täcker en hel del kostnader även för salongerna. Om alla skulle handla sitt godis i andra butiker så skulle SF få det mycket tufft, och det utan att folk slutar gå på bio.

    Jag har skrivit ett inlägg om vad jag tänker göra för att sverka SF.

  2. Rudolf says:

    De får det kanske tufft..men är man en monoplist höjer man bara priset! Det är det rationella valet om man är monopolist!

  3. Jodå, jag tror säkert att de skulle höja priserna, men konsumenterna har en smärtgräns när de hellre avstår än går. Jag tror att få skulle vara beredda att betala 200 kronor för att få gå på en biosalong med dagens standard. Jag är en rätt flitig biobesökare, men jag skulle inte pröjsa 200 spänn.

  4. Rudolf says:

    Såklart har konsumenten en smärtgräns. Dock tänker inte monoplister utan de höjer priset, när sedan kundunderlaget sviker, stänger de biograferna för att anpassa kostnaderna.

    Vad jag försöker säga att för en monoplist är mindre antal kunder inget problem. Att istället starta ett konkurrenda företag, det hade fått dem att ändra beteende men även det sitter långt inne. Jämför med tex telia. Tog några innan de fattade att staten hade konkurrensutsatt marknaden!

  5. Jag håller med om att en utmaning mot SF:s monopol vore det absolut bästa. Men jag tror tyvärr att det är en utopi. Med Astoria nyligen i graven, och AMC:s misslyckande (tack vare SF:s utpressning, för övrigt) tror jag att det dröjer innan någon större aktör ser den svenska biomarknaden som värd att satsa på. Folkets Bio med deras utbredda digitalbionät skulle kunna vara något, men de har för få salonger i storstäderna (och inte tillräckligt centralt) för att vara ett riktigt hot.

    Men jag håller med, det vore en dröm att se SF-ledningens miner om en aktör gick in och började sno kunder från dem genom att tänka på KUNDUPPLEVELSE.

  6. Rudolf says:

    Kanske är så..men det är snarare ett utslag av bristen på entrepröner i sverige. Det är inte vad du gör utan hur du gör det!

  7. Jag tror inte att det var fel på entreprenörskapet hos honom som tog in AMC i Sverige. Men det finns en gräns där förtjänsten inte kommer vara värd investerad tid, och personligen skulle jag hellre satsa på många andra områden än just bio. SF har tillräckligt stor utbredning för att kunna ställa ultimatum till filmdistributörerna, vilket man också gjorde. AMC i Heron City fick inte någon av storfilmerna (jag har för mig att det var Sagan om Ringen) på grund av detta. Storfilmerna är så viktiga för en biografs omsättning att det var ett hårt slag.

    Som entreprenör skulle man ju då kunna börja i en mindre skala, en biograf som blir skitbra och sen öppna fler – problemet är att du inte får några filmer från distributörerna om du är för liten och SF trycker på. För att bli tillräckligt stor behöver du bygga eller köpa ett stort nät av salonger, vilket kräver stora investeringar på en marknad som är lite skakig. Jag tror att biografer kommer finnas kvar länge i formen “lyxsalonger” (jag tänker Electric Cinema i London) men jag tror att den svenska biomarknaden måste halvdö först. Biobesökarantalet kommer sjunka, SF kommer dra ner på sina salonger, och när de är tillräckligt små kommer utrymmet för entreprenörer att finnas. Tills dess är investeringen i form av tid/pengar inte värd eventuell avkastning.

  8. Rudolf says:

    Det kan mycket väl vara så. jag har inte kunskapen att debattera med dig på biobranschspecefik nivå. jag är för insöad på sökmotorer för det. Mitt påstående ovan gäller. Det finns alltid en annan väg! För entreprenör finns det också alternativ. De kan välja att lägga tiden ngnannan stans!

    Jag förstår konsumentmakt men mitt budskap är att det kvittar när det gäller monopolister.

    Jag har varit en dålig biobesökare länge, det kommer bli många fler som jag innan det blir bättre!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+