Som jag tidigare skrivit har affärsideer inget värde, det är bara genomförande som räknas. Analogt med detta så började Peter och jag ge bort några av egna affärsideer . När vi gjorde det upptäckte vi en sak nämligen att skriva om dem här är ett bra sätt att stöta och blöta dessa affärsideer eller koncept. Ofta har man en uppfattning om hur verkligheten ser ut som ifrågasätts när andra får kritisera eller förbättra din ide.
Det visar också, tycker jag, att man inte skall hålla inne med sina tankar av rädsla att någon skall kopiera dem eller stjäla dem. Marknader och kundbeteenden är så komplexa idag att det är svårt att veta allt om dem. Feedback ger en större insikter i dessa faktorer.
Värdet på dina affärsideer ligger i att du får fler möjligheter att kommunicera och interagera med andra som kan ha åsikter eller tankar om dina affärsidee. Ditt nätverk blir större och du kan positionera dig. Då får dina affärsideer ett värde!
Det har visat sig under resans gång att vi har inspirerat två läsare till att lägga upp liknande avdelningar på sina egna bloggar
Jonas har gjort det på utvecklingsbloggen och även Daniel på Internetstrategerna har gjort det. För er som ännu inte gjort skall jag ge ett incentive. Om du lägger upp en avdelning på din blogg där du diskuterar dina affärsideer med dina läsare så kommer jag att länka till din avdelning från denna blogposten!
Jag är skeptisk till det här med att ge bort gratis affärsidéer. Om jag ska göra något av övertygelse så vill jag brinna för idén, helst ska det vara min egen och om jag diskuterar den med någon så kommer det vara i största förtroende med personer jag verkligen litar på och som har gott omdöme.
Samma sak skulle gälla om jag bestämmer mig för att skriva en bok.
Men så skeptisk som jag är blir det heller inga böcker skrivna och inga företag skapade…
Såklart skall man brinna för sin ide eller det man vill göra men det utesluter faktiskt inte att man brinner för någon annans ide. Att ideer ligger i min hjärna eller någon annans hjärna är ju föga till nytta men lyfter man upp dem och diskuterat dem kan de inspirera någon så får de ju ett värde.
De får också ett större värde för mig eftersom jag kanske vid något tillfälle beslutar mig för att genomföra dem!
Till Dritz:
Om det är så att du är skeptisk till att ta vara på någon annans idé, så är ju du den perfekta kandidaten till att skapa din egna sida med gratis affärsidéer som du inte har ork/tid/engegemang nog för. Då finns det ju möjighet för en annan entreprenör att upp en viss affärsidé som du kommit. Chansen finns ju då även för att du blir övertygad av dina besökare att en viss idé var värd att ta upp trots allt. De kan ge dig en annan infallsvinkel till hur du ska tackla möjligheten/problemet.