Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

En affärside har nog ett litet värde!

Som jag tidigare skrivit har affärsideer inget värde, det är bara genomförande som räknas. Analogt med detta så började Peter och jag ge bort några av egna affärsideer . När vi gjorde det upptäckte vi en sak nämligen att skriva om dem här är ett bra sätt att stöta och blöta dessa affärsideer eller koncept. Ofta har man en uppfattning om hur verkligheten ser ut som ifrågasätts när andra får kritisera eller förbättra din ide.

Det visar också, tycker jag, att man inte skall hålla inne med sina tankar av rädsla att någon skall kopiera dem eller stjäla dem. Marknader och kundbeteenden är så komplexa idag att det är svårt att veta allt om dem. Feedback ger en större insikter i dessa faktorer.

Värdet på dina affärsideer ligger i att du får fler möjligheter att kommunicera och interagera med andra som kan ha åsikter eller tankar om dina affärsidee. Ditt nätverk blir större och du kan positionera dig. Då får dina affärsideer ett värde!

Det har visat sig under resans gång att vi har inspirerat två läsare till att lägga upp liknande avdelningar på sina egna bloggar

Jonas har gjort det på utvecklingsbloggen och även Daniel på Internetstrategerna har gjort det. För er som ännu inte gjort skall jag ge ett incentive. Om du lägger upp en avdelning på din blogg där du diskuterar dina affärsideer med dina läsare så kommer jag att länka till din avdelning från denna blogposten!


About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Dritz says:

    Jag är skeptisk till det här med att ge bort gratis affärsidéer. Om jag ska göra något av övertygelse så vill jag brinna för idén, helst ska det vara min egen och om jag diskuterar den med någon så kommer det vara i största förtroende med personer jag verkligen litar på och som har gott omdöme.

    Samma sak skulle gälla om jag bestämmer mig för att skriva en bok.

    Men så skeptisk som jag är blir det heller inga böcker skrivna och inga företag skapade…

  2. Rudolf says:

    Såklart skall man brinna för sin ide eller det man vill göra men det utesluter faktiskt inte att man brinner för någon annans ide. Att ideer ligger i min hjärna eller någon annans hjärna är ju föga till nytta men lyfter man upp dem och diskuterat dem kan de inspirera någon så får de ju ett värde.

    De får också ett större värde för mig eftersom jag kanske vid något tillfälle beslutar mig för att genomföra dem!

  3. Till Dritz:

    Om det är så att du är skeptisk till att ta vara på någon annans idé, så är ju du den perfekta kandidaten till att skapa din egna sida med gratis affärsidéer som du inte har ork/tid/engegemang nog för. Då finns det ju möjighet för en annan entreprenör att upp en viss affärsidé som du kommit. Chansen finns ju då även för att du blir övertygad av dina besökare att en viss idé var värd att ta upp trots allt. De kan ge dig en annan infallsvinkel till hur du ska tackla möjligheten/problemet.

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+