Rite Ventures offentliggör nu ännu en investering i ett internetbolag. Senast var i förra veckan då dom tillkännagjorde att dom gick in i Douglas Roos och Patrik Sandbergs än så länge hemliga projekt. Nu har Rite även gått in i den nordiska internetannonseringssektorn genom att investera iKlikki.com
Klikki.com bildades i december förra året (2007) då det svenska sökbolaget StockholmBerlin gick samman med det finska internetannonseringssäljbolaget Klikkikom Oy. Omsättningen var förra året 4 MEUR med en vinst på 0,5 MEUR.
Christoffer Häggblom som är VD på Rite Ventures blir ny styrelordförande i Klikki. Efter att ha screenat olika aktörer på internetannonseringsmarknaden en längre period kom dom fram till att Klikki är duktigast på marknaden.
Rite Ventures vill inte tillkännage hur mycket pengar man investerar i Klikki.com men när jag gissar på 15 MSEK säger Christoffer Häggblom att det inte är så långt ifrån :-).
Annonsmarknaden på Internet växer så det knakar och det är enligt undertecknads mening bara en tidsfråga innan det blir den ledande marknadsföringskanalen.
Enligt VD Mattias Falkendal söker man nu förvärvsobjekt för att ytterligare stärka sin ställning på den svenska marknaden.
Sammanslagningar av två verksamheter och företagskulturer är aldrig enkelt. Christoffer Häggblom med sin finlandssvenska bakgrund är nog därför klockren som styrelseordförande.
Min egen högst personliga gissning är att Klikki.com kommer att fortsätta växa både organiskt och via uppköp och i framtiden själva bli ett intressant uppköpsobjekt av nån av de större internationella aktörerna. Längst upp i näringskedjan ligger Google och Microsoft som båda gjort betydande förvärv under de senaste åren inom detta område.