Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Ytterligare en Rite Ventures investering – Denna gång i Klikki.com

Rite Ventures offentliggör nu ännu en investering i ett internetbolag. Senast var i förra veckan då dom tillkännagjorde att dom gick in i Douglas Roos och Patrik Sandbergs än så länge hemliga projekt. Nu har Rite även gått in i den nordiska internetannonseringssektorn genom att investera iKlikki.com

Klikki.com bildades i december förra året (2007) då det svenska sökbolaget StockholmBerlin gick samman med det finska internetannonseringssäljbolaget Klikkikom Oy. Omsättningen var förra året 4 MEUR med en vinst på 0,5 MEUR.

Christoffer Häggblom som är VD på Rite Ventures blir ny styrelordförande i Klikki. Efter att ha screenat olika aktörer på internetannonseringsmarknaden en längre period kom dom fram till att Klikki är duktigast på marknaden.

Rite Ventures vill inte tillkännage hur mycket pengar man investerar i Klikki.com men när jag gissar på 15 MSEK säger Christoffer Häggblom att det inte är så långt ifrån :-).

Annonsmarknaden på Internet växer så det knakar och det är enligt undertecknads mening bara en tidsfråga innan det blir den ledande marknadsföringskanalen.

Enligt VD Mattias Falkendal söker man nu förvärvsobjekt för att ytterligare stärka sin ställning på den svenska marknaden.

Sammanslagningar av två verksamheter och företagskulturer är aldrig enkelt. Christoffer Häggblom med sin finlandssvenska bakgrund är nog därför klockren som styrelseordförande.

Min egen högst personliga gissning är att Klikki.com kommer att fortsätta växa både organiskt och via uppköp och i framtiden själva bli ett intressant uppköpsobjekt av nån av de större internationella aktörerna. Längst upp i näringskedjan ligger Google och Microsoft som båda gjort betydande förvärv under de senaste åren inom detta område.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+