Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Affärside som process!

Erik Stark gör i sin blogg Opportunitycloud en jämförelse mellan mjukvarutuveckling och processer för affärsutveckling och affärsideer. En affärside är inte en plan som man kan tänka ut. Det är en råvara som skall processas med marknaden och kunder. Den processen är inte likadan för alla. Den är unik för de flesta företag men de inbegriper öppenhet och dialog med kunder och marknad! Det är också därför det är så enkelt för oss att ge bort våra affärsideer, de är så ofärdiga och därmed inte så värdefulla

Läs hela Eriks inlägg om affärsutveckling!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Erik Starck says:

    När jag läser din post ovan så finner jag nya saker i min egen post. Som att det finns tre nivåer av affärsutveckling:

    1. Som ett projekt med tydlig start och slut.
    2. Som en process… som aldrig blir färdig.
    3. Som en företagskultur.

    Hm. Får nog bli ett inlägg till med fler tankar. Tack för att du satte igång dem!

    Fast du har helt rätt angående affärsidéer. En affärsidé är som ett stycke marmor. Det spelar ingen roll om någon säger “jag tänkte snida ut Venus de Milo ur det här stycket sten!”. Ja det är en jättebra idé men själva jobbet är inte idéen utan att skapa själva verket. Att gå från marmorblock till konstverk.

  2. Razmus says:

    Jag håller helt och hållet med om att affärsidén ändras med tiden, konstigt vore det väl annars. För man fattar de största och viktigaste besluten i början när man kanske vet som minst – att sedan iterera affärsidén, är såklart väldigt viktigt.

    ***En liten varning för att det kan komma att bli “flummigt” härifrån i denna kommentar

    Jag hade en tanke som vidrör detta för ett tag sedan. Allt som oftast kommer jag på affärsidéer, ofta flera gånger om dagen. Det finns fler människor som har samma situation, och det finns väldigt många människor. När dessa många människor kommer på dessa många affärsidéer över tiden, vilken vi kan anta är nästintill oändlig, ger detta mer eller mindre ett oändligt antal affärsidéer. Men jag själv känner dem inte alla.

    Mitt enkla resonemang är, antar jag, att jag borde kunna en produkt, i princip vilken som helst och börja jobba med den. Ju mer jag jobbar med den, desto mer lär jag mig. Jag lär känna marknaden och produkten. Affärsidén den kan jag utveckla under tiden, den kommer till mig.

    Jag vet inte om detta går ihop i era huvuden, jag känner att jag har svårt att formulera vad jag menar själv. Hoppas det ger något bränsle till tankar åtminstone.

  3. Rudolf says:

    Ja, affärsideen är överskattad!

    Ibland önskar man att entreprenörer gjorde mer som aktieanalytiker, tittade på vilka branscher som kunde vara intressanta, dissikerade värdekedjor och förändringstryck. DÄrefter valde var man skulle positionera sig.

    Inte utgå från strutkurerna skall passa just din ide!

  4. Erik Starck says:

    Rudolf: ja, men vad ska man kalla ett sådant område? Om man nu hittar den där luckan eller vita fläcken på kartan. Det borde finnas ett ord för det som är lika kraftfullt och spritt som “affärsidé”.
    Hm. “Möjlighetsmoln” kanske?

  5. Rudolf says:

    Är du upphovsman till det order Erik?

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+