Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Zennströms VC-bolag Atomico ökar takten

För två år sedan startade Skypegrundarna Niklas Zennström och Janus Friis det egna riskkapitalbolaget Atomico. För några dagar sedan hade jag nöjet att få sitta ned med Fredrik de Wahl som just börjat på Atomico. Fredrik har jobbat länge med Niklas och Janus och kommer nu senast från jobbet som VD på Joost. Nedan följer intervjun jag gjorde med Fredrik.

“När Niklas och Janus lämnade Skype i slutet på förra året kände de att de ville lägga mer tid på Atomico” berättar Fredrik. “Vi letar aktivt efter nya bolag och det är anledningen till att vi ökar takten och anställer mer folk”.

Hittills har man gjort mellan 1-2 investeringar i månaden och många av bolagen i portföljen är inte helt okända namn som Fon, IQube, Joost, Last.fm, Seesmic och Technorati. De främsta investeringskriterierna är att bolagen och grundarna har en global ambition och vill göra något stort.

Själv gillar Fredrik konsumenttjänster. Det viktigaste är dock att det är bra folk + bra idé, resten är egentligen sekundärt. Givetvis tycker man om skalbarhet i affärsmodellen.

Fredrik berättar “När vi drog igång Skype och sökte riskkapital kändes det som att gå till banken. Vi bemöttes ofta av oförstående tjänstemän och vi kände att vi ville ge entreprenörer ett bättre bemötande. Vi som jobbar på Atomico har operationell förståelse. Vi är entreprenörer som investerar i entreprenörer. Atomico i sig är verkligen en startup!”

Bolagen man investerar i är väldigt autonoma. “Vi anser att det är väldigt svårt att ändra på entreprenörer. Vi kan givetvis ha synpunkter på hur ett bolag borde drivas men vi går aldrig in och bestämmer något emot grundarnas vilja. De måste få gå sin egen väg även om vi inte tror att det är den bästa” säger Fredrik och fortsätter “Vill man dock ha vår hjälp så får man den. Om man ringer och vill ha en två dagars brainstorm så flyger vi in och genomför den.”

Fredrik avslutar med att säga “Det roligaste som finns är att starta bolag. Det borde alla pröva på!”

Ja, vi på Disruptive kan bara hålla med 🙂

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Falk says:

    Inspirerande intervju! Tror helt på deras entreprenörsanda som riskkapitalister. Våga statsa och vinn. Är det någon som vet vad som krävs för att lyckas med nystartade webbolag så är det väl Niklas och Janus?
    Hoppas att man själv får tillfälle att brainstorma med dessa i framtiden!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+