Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Erfarenheter och tacksamhet efter lanseringen av Mjukvara.se

Jag har aldrig lanserat en tjänst på detta sätt tidigare. Jag har aldrig fixat 10000 inklick till en websida på några få dagar. Jag har aldrig skrivit en pressrelease. Jag har aldrig ringt en chefredaktör och bett han skriva en story om mig. För ca en och en halv vecka lansera jag Mjukvara.se. Detta inlägg handlar om de erfarenheter jag gjorde och vilka som hade den stora vänligheten att hjälpa mig.

Min vår gick inte alls som jag planerade. De saker jag trodde skulle vara krävande gick ganska ok, de som jag trodde jag hade kontroll över, visade sig att jag inte hade någon kontroll över. Jag sköt på min lansering! Problemen fortsatte och klockan tickade. Jag ville inte vänta för länge. Sommaren vet jag av erfarenhet kan ha en förlamade effekt på alla aktiviteter. Så en dag satte jag bara ett datum och den dagen fick det bli oavsett hur långt eller kort jag kommit.

Men hur gör man för att skrika? Efter några dagars funderande insåg jag att det fanns två strategier som var rimliga att genomföra. Eftersom jag aldrig gjort detta innan visste jag att det skulle krävas en tidsinsats. Första gången man gör saker och ting, tar det lång tid.

  1. Media: Kontakta media och försök få dem att skriva om mig.
  2. Bloggar: En oväntad bloggeffekt som jag iakttagit är att vi verkar ha en liten “tribe” här på Disruptive. De kanske inte alltid håller med men de verkar gilla våra tankar. Jag har haft många och långa mail och bloggdiskusioner efter inlägg här. Jag tänkte att de nog vill hjälpa mig.

Media:Min story var lite tunn om jag skall vara ärlig ,så hur får jag maximalt ut den? Jag ringde InternetWorlds chefredaktör, som jag hälsat på vid något tillfälle, Magnus Höij. Han kom ihåg mig och ville skriva något. På lanseringsdagen ringde en av hans journlister(Miriam Olsson) och intervjuade mig via telefon. Jag försökte få igenom några punchlines som att mjukvara var ett lokalt alternativ till Download.com och att bolaget finansierades via grötkapital. JMiriam skrev om detta. Jag lyckades också med att få in en artikel i DagensPS, dock ingen länk. Efter omständigheterna skall man nog säga att det gick ok. Det var ju ändå min första gång.

Lärdomar:

  1. Lär känna människorna på mediabolagen. Sök upp dem, drick en öl med dem. Se till att du tillför saker och ting till er relation. Var genuin och generös. Se till att du lär dig vad de är intresserade av.
  2. Lär dig skriva bra pressrelaser. Jag en polare som kan det där. Jag skrev en ganska lång som han ägnade en timme åt att slakta. Min pressrelease hittar ni här! Gör det enkelt för dem att skriva om dig och ha några punchlines de kan hänga upp storyn på.
  3. Ring de aktörer du vill synas hos

Det är inte så lätt att hinna med detta men tills nästa gång skall jag ha utökat mitt nätverk bland publicisterna.

Bloggar: Jag ville verkligen erbjuda alla bloggar som jag tänkte maila. Till slut slog det mig, jag skall försöka skriva en unik story till alla, en story som jag tror just den bloggen är intresserad av, givet det jag vet om dem. Det tog sin tid kan jag säga, jag tror jag skrev mail i nästan två dagar. Jag var helt tom efteråt.

Lärdomen här är nog att man skall vara långsiktig på nätet och bygga relationer genom att försöka vara generös och ge till det flödet som kallas internet. Jag gör en del men kan bli ännu bättre. Att jobba med olika typer av nyheter på detta sätt är ett bra sätt att nå ut och att få länkar.

jag vill tacka alla som hjälpte mig i min lansering. Skulle jag ha glömt någon här, skicka mig ett mail så uppdaterar jag posten

Tack!

Till Miriam och Magnus på InternetWorld

Till Anton på SuperAnton

Till Ted Valentin som precis lanserat sin andra karttjänst på kort tid, Wifikartan!

Internet Jonas såklart

Megaentreprenören Anders såklart

Joakim Jardenberg för ett tips som blir klart denna veckan!

Mary på Bloggtidningen!

Jesper på DagensPS

Jack Hansen på text.nu

Smurfen Marin såklart!

Internationella smurfen Nicolai!

Sebastian på Agiley.se

Gunnar på Bloggverket!

Liberalhax(för övrigt kan han verkligen skicka trafik. det bara sjunger till i servrarna)

Innovationsbloggen fastän jag inte alls känner dem 😉

John på gadgeeks!

Jossa på Tankar om Innovation (denna gången fick jag det rätt)

Kristoffer på MicroPC!

FL-Net i Kalmar!

Simon Sunden, kolla in hans SEO-ordlista

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Återigen ett mycket intressant inlägg! Du verkar ha lyckats bra i bloggosfären. Säkert 5-6 av de bloggar jag prenumererar på har uppmärkasammat Mjukvara.se. Jag tror att det namn som den här bloggen har byggt upp åt dig i webbentreprenörskretsar har en stor del i framgången.
    Lycka till i framtiden!

  2. Rudolf says:

    Tack Anton! Disruptive har hjälpt mig. Men det var inte därför Disruptive startades. Det var en oväntad bonus.

    Jag håller på dig också och googlar faktikst på stegräknare ibland 😉

  3. Andreas Bard says:

    En mycket bra strategi enligt mig, och det visade sig fungera ganska bra i ditt fall också. Keep up the good work!

  4. Nu tror jag att du blandar ihop mig med Anton Johansson @superanton.se…

  5. Rudolf says:

    Förlåt Anton. Lite mycket som vanligt och jag är ibland lite “fort och fel” Jag ber om ursäkt!

  6. Diana says:

    Bra Christian, jag tror på Storytelling.. Och Din story blir mer och mer intressant.
    Säkerhet på nätet är verkligen superviktigt. Det kanske behövs ännu mer, folk har dåliga kunskaper om det här..

  7. Rudolf says:

    ja, säkerhet är en stor grej. Om du kund se det med google ögon också skulle du tycka att det var ännu intressantare. Google saknar innehåll att indexera på svenska i segmentet!

  8. Andreas Bard says:

    ..en liten grej jag upptäckte bara Christian, gadgeeks har fått samma länk som Innovationsbloggen…

  9. Rudolf says:

    Tack Andreas

    Det skall nu vara åtgärdat!

Trackbacks

  1. […] Christian berättar om erfarenheter av hans lansering av Mjukvara.se. Något jag kommer skriva lite mer om nästa […]

  2. […] Ramen är ett välkänt varumärke för nudlar. Christian Rudolf har länge använt sig av termen grötkapital när han pratat om de pengar han lagt undan från tidigare konsultjobb för att kunna leva på nu […]

  3. LGF | Lars-Göran Forsberg » Blog Archive » Hur lång är en arbetsdag? says:

    […] summa stor som ett par pizzor) ca två år efter att abonnemanget har sagts upp. Behöver de lite grötkapital måntro? Tummen ner för dem! Ds. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+