Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Outsourcing 2.0 är rätta vägen för webbstartups

Det är svårt att utvecklas om man alltid gör som man alltid gjort! En svaghet hos mig är att jag alltid velat ha kontroll över utvecklingsprocessen. Det har i och för sig fungerat bra för mig att producera allting inhouse men i mitt nuvarande projekt Moyume har resursbegränsningar (läs avsaknad av kapital) tvingat mig att tänka i nya banor. Vi är bara två stycken som bygger Moyume och även om jag tycker att vi uträttat stordåd mäktar vi helt enkelt inte till att göra tjänsten så bra som vi vill att den ska vara. Men vi har inga pengar att anställa folk för och likaså är det inte ekonomiskt görbart att leja in frilansare eller konsulter som går på timma.

Därför tvingades jag att pröva på ett nytt alternativ på uppmaning av min partner när vi inför nästa veckas lansering behövde en seriös ansiktslyftning av webbdesignen. Vi använde oss av 99designs som är en webbtjänst där man kan utlysa designtävlingar. Konceptet är väldigt enkelt. Utlys en tävling (kan gälla exempelvis websajtdesign, framtagning av logotype eller visitkort), sätt en deadline (exempelvis 5 dagar) och erbjud en prissumma till vinnaren (i vårt fall 400 USD). Det finns ca 13.600 registrerade designers på 99designs och därmed är chansen god att åtminstone några nappar på att deltaga i tävlingen.

I vårt fall fick vi in åtta förslag från 5 olika designers. Två av förslagen var riktigt bra och vi har nu korat en vinnare. Under tävlingens gång ges man tillfälle att kommentera de förslag som kommer in varpå designern kan förbättra och modifiera sitt ursprungliga förslag.

Jag blev riktigt såld på detta sättet att arbeta. Det är billigt, snabbt och genom att man får se många olika förslag men bara behöver betala för det vinnande får man rikligt med inspirerande uppslag under tiden.

För den som även behöver hjälp med tyngre utveckling som programmering finns exempelvis oDesk. Där kan man hyra professionella frilansare från hela världen. Dom har ett betygsystem där tidigare kunder betygsätter frilansarna och man kan dessutom se hur många timmar en frilansare har loggat och hur mycket pengar denne debiterat. Dessa faktorer utgör förutom kompetensprofilen viktiga kriterier och underlättar ditt urval att hitta rätt person för ditt jobb. Vi kommer med största sannolikhet att pröva oDesk snarast för att outsourca en del av utvecklingsarbetet och även kanske översättning. Jag ska återkomma med ett utlåtande om hur det gick lite senare.

För små startups med begränsade personella och ekonomiska resurser är denna typ av outsourcing att rekommendera. Det känns osannolikt att jag kommer att fortsätta att jobba på mitt gamla sätt. Jag har helt enkelt vare sig tid eller råd att inte ändra på mig.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Markus Jalmerot says:

    Ja, denna typ av outsourcing (webdesign) är ju kanon. Vet en annan webstartup som körde via dem nyligen och dem var mycket nöjda. Keep us updated hur det går 😉

  2. Jan Sandahl says:

    Som varandes designer är jag lite kluven.

    Å ena sidan ser jag det lockande i upplägget för kapitalsvaga startups. Givetvis ska det finnas rimliga lösningar för alla dem (annars kommer vi ingen vart!). Det kan också vara en sak att pröva för designers som är i behov av inspiration (yes, shit happens…) och extern input. En tävling kan ju dras igång för så lite som 39$. I sverige finns ett intressant budget-designalternativ i “John Look” (bara att googla).

    Å andra sidan ser jag ett utnyttjande av mindre etablerade designförmågor. Logodesign för en spottstyver (med tanke på vad det reella värdet faktiskt kan bli). Jag undrar hur genomflödet av designers är på sajten. Jag kan tänka mig att många hänger ett tag, sliter som fan utan att lyckas; kunderna tyvärr är inte alltid de bästa på att avgöra vad som är god, hållbar design. OBS! Detta är inte alls ett uttryck för snobberi (som jag själv ogillar), utan en realistisk hållning, byggd på erfarenhet. Att bara “gilla” – eller “inte gilla”, t ex en logotyp, är ett ypperligt lekmans-kriterium som även gäller för proffsen, men långt från det enda.

    Ändå kanske det kriteriet räcker i detta fallet, och som vanligt får man oftast vad man betalar för. Jag tycker att ni hade satt ett schysstare pris än vad flera andra gjort i sina tävlingar. 🙂

  3. Rudolf says:

    Precis som Jan ser jag nog inte detta som ett substitut utan som ett komplement. Det är ju fullt möjligt att köra en tävling och sedan gå till en designer som får ihop det på ett bra sätt!

    Som webbentreprenör inom SEO behöver man också producera många sidor, alla behöver inte vara perfekta, då kan detta vara ett bra alternativ. Man vill kanske ha 20 wordpresstemplates och då kan 400 usd räcka till alla. Givet att det inte är så affärskritiskt utan bara skall sticka ut lite!

  4. Sölve says:

    En annan intressant tjänst om du jagar frilansare är Elance.com där det finns en uppsjö av olika resurser från hela världen. Alltifrån enmansfirmor till större (främst indiska) företag. Har själv anlitat utländska frilansare via den tjänsten och är mycket nöjd. Det finns skribenter, översättare, illustratörer, utvecklare, webbdesigners, administratörer, marknadsförare etc. Och där är prisbilden dessutom skiftande, du kan hitta hela skalan från låglönefolk till dem som tar rejält betalt. Du väljer själv bland anbuden.

  5. Martin says:

    Intressant är hur forskning under de senare seklerna ofta finansierades genom prispengar. Någon, exempelvis en vetenskapsakademi utlyser ett enormt stort pris för den som löser ett problem – exempelvis hur man ska kunna navigera i väst/öst-led. Sen jobbar smarta människor runtom i världen gratis på detta med berömmelsen, bragden och pengarna i synfältet.

    Jämför detta med att ge den man tror är bäst lämpad ett anslag att jobba på projektet direkt. Priser verkar vara en trend som är på väg tillbaks, läste en artikel någonstans nyligen. Har väl alltid varit stort i matematiken men nu även i medicin mm.

  6. johan rhodin says:

    Kul att höra dina tankar om outsourcing! Sitter själv och förbereder för en lansering av ett bulgariskt team (.Net, Java, Ruby-Rails, etc) till den svenska marknaden. Inte bara 2.0-saker utan även vanliga system till “vanliga gamla” företag. Tror trenden med outsourcing bara har börjat. Sedan tror jag mindre på elance och odesk som funkar väldigt övervakningsinriktat – det ska hackas av komponenter och rapporteras varje dag, något som funkar dåligt med den svenska modellen där utvecklare förväntas ta egen initiativ och lösa problem som uppkommer under vägen och inte behöva fråga om råd hela tiden. Trackrecord/referenser fungerar utmärkt även under 2000-talet. Vidare kritik mot elance/odesk är väl bristen på långsiktighet i det och vilket tänk man har kring kompetensbevarande.

  7. Joe says:

    Får man se före- och efterbilder på re-designen? 🙂

  8. Andreas Bard says:

    99 designs är ett riktigt intressant koncept. Har branschkollegor som fått tag på riktigt trevliga logotyper därifrån.

    Själv har jag outsourcat både design och utveckling i snart 4 år, främst till Indien. Fungerar superbra men det tar ett tag att komma förbi de hinder som finns och bygga upp bra relationer. Jag började med marknadsplatser så som rentacoder.com men arbetar nu direkt mot frilansare och företag.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+