Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Entreprenörer som är öppna lyckas lättare!

Brad Burnham på Union Square Venture skriver om entreprenörer som är öppna med sina ideer och tankar har större chans att lyckas:

Simply put the entrepreneurs who are aggressively open in describing their plans seem to do better than the ones who are cagey.

Det är i detta perspektivet ni skall se vår sida om affärsideer. Ni har själva också mycket att tjäna på att diskutera era affärsideer i bloggformatet eller på annat sätt. En marknad och kundbehov är komplexa saker. Det är svårt att sitta inne med all info och hela sanningen. I dialogen med andra får du tillgång till information och kunskap du annars inte skulle få. Värdet av denna är värd mycket mer än den risken du tar att någon skall ta dina tankar.

läs nu om våra affärsideer och ge oss feedback!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Tror att du har helt rätt i det du säger. Jag tror att man kan få mycket hjälp om man vågar öppna sig, speciellt för andra entreprenörer. Det är väldigt sällan mönniskor “snor” ens ideer, utan det är mer ofta att man får hjälp.

    Det har jag bla märkt av mina erfarenheter på Iqube. Genom att “öppna” mig har jag fått mycket hjälp av andra Iqube bolag. Människor runt omkring sitter på massa kunskap, och många delar gärna med sig av sina erfaranheter. Det gäller bara att våga fråga…

    Mvh David Ovsepian
    http://www.cinemavision.se

    Ps. skriver det här ofta, men ändå, tycker verkligen om er blogg, fortsätt med det goda arbetet!

  2. tack för en bra blogg!

    Jag ser mig själv som en ung, hungrig entreprenör som gärna delar med sig av mina affärsideér. Den sanna anledningen till att jag berättar mina affärsidéer till lyssnare är inte primärt att jag vill få hjälp att utveckla min idé utan mer att jag mår så himla bra av imponerade blickar. 🙂
    Jag tror inte att de som lyssnar tar mina idéer men om de gör det så spelar det ingen roll för jag har garranterat ett tio-tal till som jag kan arbeta med.

    Min slutsats är därför att entreprenörer som delar med sig av sina affärsidéer lyckas inte för att de delar med sig utan pga att de är grymma entreprenörer. Är man en sann entreprenör så finns idétänkandet och är därmed inte rädd; och därför lyckas de.
    Jag hoppas ni förstår vad jag menar! 🙂

    Måste få med en em-metafor:
    *En fotbollsspelare visar gärna sina tricks för att imponera. Han/hon är inte rädd att de ska kopieras på planen och gör de det så skiter han i det. För han vet att han är bäst och det är de bästa som lyckas!

  3. Bra inlägg!
    Har tidigare gått och varit jättehemlig över mina idéer, men jag har blivit inspirerad av er blogg och är mer öppen med mina affärsidéer nu!

    Har varit rätt hemlighetsfull med mitt första projekt tills nu, men tack vare det här blogginlägget har jag bestämt mig för att offentliggöra allt, även fast det bara är en mycket simpel beta ännu. Så titta in på min blogg om någon dag så får ni se vad jag hittat på 🙂

    Oscar:
    Klockren metafor! ;D

  4. Rudolf says:

    tack David! Snällt!

  5. Rudolf says:

    Daniel: Kul att vi kunnat påverka dig till öppenhet! Vi tror hårt på den strategin!

Trackbacks

  1. […] har länge varit rätt hemlighetsfull då det gäller mina affärsidéer, men när jag läste Christians inlägg på Disruptive om att entreprenörer som är öppna med sina idéer lyckas bättre så kände jag […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+