Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

SEO är mycket sunt förnuft!

Ibland gör jag lite SEO grejor, även om det egentligen inte är min kärnkompetens. Min grej är mer projektledning och få grupper att fungera och jobba mot mål. Mina kunskaper verkar ändå stora jämfört med många andras. Många verkar tro att det krävs någon magisk stav för att träffa bra i sökmotorerna. Så är det inte vilket illustreras i denna intervju av Math Cutts, Googles ansvarige för spam. Han vet vad en bra länk är och vad som inte är en bra länk Såhär sammanfattar Math vad som definerar en bra länk:

“Yeah, totally. So, what are the links that will stand the test of time? Those links are typically given voluntarily. It is an editorial link by someone, and it’s someone that’s informed. They are not misinformed, they are not tricked; there is no bait and switch involved. It’s because somebody thinks that something is so cool, so useful, or so helpful that they want to make little sign posts so that other people on the web can find that out.”

Man kan sammanfatta detta med att säga: “Gör bra grejor”  Då får du bra länkar, som påverkar din träffbild i sökmotorerna på ett positivt sätt.

För de som jobbar i Sverige med SEO måste man addera en sak till ovanstående påstående om sunt förnuft Det är att man måste kommunicera ut att man gör bra grejor väldigt aktivt. Detta beror på att webben i Sverige ännu är väldigt underutvecklad. Ont om sociala medier, ont om bloggar i de flesta nischer. Gör man bra grejor kommer det sällan ut av sig själv.

Ett bra exempel på en sådan aktivitet som generade länkar är att jag för några månader sedan fick “Spam” i min brevlåda(alltså den fysiska brevlådan) av Dan Roliga Prylar.  Dans “spamkampanj” resulterade bla i detta: Inlänk. Dan använde denna produkten för att göra det! Bara för att jag skriver om det och Dan har gjort det så är det bara att återanvända denna produkt. Många segment är ännu orörda!

Så vill du att din sida skall träffa bra i sökmotorerna. Sätt igång och gör något speciellt och berätta det sedan för mig! Varför inte bara kopiera Dans koncept för att se om det funkar om du känner att du saknar kreativitet!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jean says:

    I must admit that I still have lots of work to do in optimizing my websites for search. Is there any book or a website on SEO that you would recommend to a newbie like me(Swedish or English,…but I must admit that I suck in Swedish). It would be fun to spent this summer learning those techniques.

    …pretty neat post by the way:)!

  2. Rudolf says:
  3. Jean says:

    Thanks a lot!

  4. Du har så rätt så…

    Länkar handlar extremt mycket om marknadsföring och hur man smart kan använda detta, speciellt när det gäller viral marknadsföring och sociala medier.

    När Matt Cutts dock skriver…
    “there is no bait and switch involved”

    … så behöver det förtydligas. Vill du få länkkärlek så måste du ibland lägga ut betet så att personer ska nappa på det. Det är just detta som ibland kallas för link-bait (länkbete).

    Gör du någonting uppseendeväckande, roligt, informativt, coolt eller bara förbaskat bra måste folk få reda på det, annars får du inte några inkommande länkar.

    Har du någonting som du tror är lysande, posta det på Facebook, skicka till dina vänner, tipsa bloggare om det, pusha – just do it! Chansen för folk att nappa på det och länka till dig blir större då, tro mig.

  5. Magnus says:

    Jag kan hålla med om att organiska länkar är det bästa i många lägen men det handlar i slutändan om att få lönsamhet i det också. Jag har sett ganska många projekt inom väl konkurrensutsatta områden floppa totalt. Det kan vara svårt att motivera för en kund att de ska göra en film om sitt byggvaruhus och publicera på sin site i hopp om att få länkar från glada bloggare. Särskilt när det är en risk att mängden länkar faktiskt inte blir så stor.

  6. Rudolf says:

    Magnus: SEO är ingen slump. Gör man bra grejor måste man också ha strukturer för att det skall bli länkat.

  7. Magnus says:

    Jag håller klart med och tycker själv att det är det roligaste (mest intressanta) sättet att jobba med länkar. Tyvärr är det ofta för dyrt och långsamt i mina ögon och jag står fast vid att det inte är lönsamt för små siter med liten budget.

  8. Rudolf says:

    Att skaffa inlänkar är mycket tidskrävande. Att sälja den tjänsten är svårt och mängden potentiella kunder är få!

  9. Rudolf says:

    Simon: Lite sent svar till dig 😉
    I vår segment, entreprenörskap, är det lite svårt. Mägnden potentiella aktörer är få och eventuella virala aktiviter får ingen större effekt! Entreprenörer är också upptagna människor och lite egotrippade, de gillar att blogga om sina egna saker 😉

    Man får därför vara lite bredare i sitt urvla, med lägre värde som följd!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+