Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

10 Skäl att du inte lyckas som Entreprenör

Neil Patel är en amerikansk entreprenör som endast är 21 år gammal. Trots sin ringa ålder har han redan hunnit med att skapa två företag varav det första, en konsultfirma, startade han redan 2003.

Neil skrev för ett tag sen en bra blogpost där han listade tio skäl till att man inte är en framgångsrik entreprenör. Jag tänkte i detta inlägg lista dessa och kommentera dem utifrån mina egna erfarenheter.

1. Du kan inte hantera pengar. Neil skriver att det gäller att veta vad man ska spendera företagets pengar på. Han prioriterar det som ökar medarbetarnas produktivitet framför allt annat.

Kommentar: För mycket pengar i form av riskkapital kan vara negativt! För mycket pengar gör det svårare att fokusera på intäkter. Man har mindre bråttom att bli lönsamma. Risken är stor att man bygger en för stor organisation och filar på sin tjänst istället för att hitta sin business. Dessutom blir det svårt för organisationen att genomsyras av kostnadsmedvetenhet.

2. Du har inte flera handlingsplaner. Neil skriver att det inte räcker att ha en plan eftersom det alltid händer saker man inte kan förutse.

Kommentar: Håller i viss mån med. Men allt behöver inte planeras i detalj. Identifiera de steg som kan gå fel och ha alternativ i åtanke. Planer är kopplade till mål. Målen är viktigare än planen. Allt handlar om att ta sig till målet vilket innebär flexibilitet, rörlighet och anpassningsförmåga.

3. Du lär dig inte av dina misstag. Att göra misstag är naturligt skriver Neil, men bra entreprenörer gör färre misstag.

Kommentar: Jag håller inte med. Även bra entreprenörer gör många misstag. Vad det handlar om är att inte upprepa sina misstag.

4. Du är inte tillräckligt kvick. Om du inte anpassar dig tillräckligt snabbt till marknadens förändringar så kommer någon annan att göra det före dig.

Kommentar: Håller med. Anpassning är viktig. Dock ska du inte ängsligt se dig om över axeln hela tiden. Tro på det du gör.

5. Du tror att du vet allt. I verkligeheten vet du väldigt litet. Hitta andra som är smartare än dig.

Kommentar: Klockrent. Har ibland träffat människor som inte tar till sig någonting av vad andra säger till dom. Dessa människor är tragiska eftersom folk slutar ge dom råd. Till slut lever dom i en bubbla men förstår det inte själva. Bygg inte in dig själv i en bubbla. Var öppen för råd och konstruktiv kritik hela tiden. Jag strävar aktivt att umgås med människor som jag kan lära mig mycket av.

6. Du tror att du kan göra allt. Hitta folk som kan hjälpa dig med det du inte är bäst på. Du kommer att jobba mycket effektivare om du jobbar med sånt du är bra på.

Kommentar: Det finns förvånansvärt många människor som jobbar med sånt dom inte är bra på. Jag själv kan göra så ibland också. Ibland beror detta på resursbrist men om man har ett företag som växer är det viktigt att släppa taget och börja delegera, hårt.

7 Du nätverkar inte med andra. Det finns massor av människor där ute som är villiga att hjälpa dig gratis. Se  till att träffa nya människor regelbundet.

Kommentar: Nätverkande handlar inte bara om att försöka hitta människor som kan ge en gratis hjälp. För vissa kommer nätverkandet naturligt. Jag själv har kommit att värdesätta nätverkandet än högre med tiden. Det är otroligt kul att nätverka och det känns som att det aldrig har varit lättare än nu. Datorn och internet är fantastiska verktyg att nätverka via och idag finns också många fysiska nätverksträffar att deltaga på. Även denna blogg är ett sätt för mig och Rudolf att nätverka.

8. Du älskar inte vad du gör. Allt handlar inte om pengar. Om du gör det du älskar ökar chansen att du kommer att lyckas.

Kommentar: Bara att hålla med. Om inte annat är livet för kort för att syssla med sånt man inte älskar. Äkta passion smittar också av sig på din omgiving.

9. Du har ingen arbetsdisciplin. Man måste vara villig att jobba hårt och att se till att vara produktiv.

Kommentar: Kanske det viktigaste rådet av de alla! Spelar ingen roll hur briljant eller smart man är om man inte jobbar hårt. Några av de mest framgångsrika människor jag känner är också några av de hårdast jobbande. Rudolf jobbar hårt av bara den, det kommer att gå mycket bra för honom.

10. Du är inte tillräckligt aggressiv. Man får inget till skänks. Man måste kunna ta för sig.

Kommentar: Låter typiskt amerikanskt. Man behöver inte vara aggressiv även om man inte får nåt till skänks. Däremot måste man se till att få saker att hända. Man måste pusha sig själv att maximera sitt möjlighetsmoln.

Har du några ytterligare bra skäl till att inte lyckas som entreprenör så ange gärna dessa i kommentarerna till detta inlägg.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Tommy says:

    Bra inlägg!

  2. tjompa says:

    Instämmer med föregående. Bra reflektioner också, bara att hålla med. No 8 är en väldigt viktig punkt som många missar, och som märks redan från början. No 6 är även den en viktig en, lite beroende på bolagsstruktur. Det finns en anledning till att många familjeföretag går sämre än de skulle kunna göra…

  3. Rudolf says:

    Jag skulle säga att

    “Do what u love and the money will follow” och hårt arbete är det viktigaste. Mycket av de andra pusslebitarna faller på plats om man gör det!

    Skönt med ett entreprenörsinlägg på Disruptive också, jag har flummat ut lite på sistone 😉

  4. magnus says:

    Lysande inlägg.

  5. Stefan Tell says:

    Bra lista, och bra kommentarer. Angående jobba hårt tycker jag det ibland är lite överskattat, det som utmärker framgångsrika är väl snarare att de jobbar smart? Fast det är väl egentligen hela summan av listan? Gruvarbetare jobbar också väldigt hårt.

    Sen tror jag mycket på sista punkten. Lite mer amerikansk anda tror jag kan hjälpa, utan att för den skull bli amerikansk. Syns man inte, så finns man inte, och allt det där. Svårt att lyckas om man står i ett hörn och skrapar med foten.

  6. Karl Roos says:

    Intressant inlägg, mer sådant här!

  7. Lena says:

    Intressant inlägg! “Maximera sitt möjlighetsmoln” är en fin formulering 🙂

  8. Jimmy says:

    Klockrent inlägg! Håller även med Stefan Tell’s kommentar. Visst ska man jobba hårt. Men man ska även njuta av sin framgång och då gäller det att jobba smart.

  9. Anders says:

    Godt indlæg.

    Jeg er lidt uening i punkt nr. 9. Nogle folk tror at hvis de bare jobbeer hårdt nok, så lykkes deres ide. Det er jeg ikke enig i.

    Læs “the 4-hour workweek” af Timothy Ferriss. Den beskriver det meget godt, at man ikke skal arbejde for at arbejde, men arbejde for det man brænder for

    Punkt 2 er også lidt svagt…. man kan ikke plane alting. Som Iværksætter skal man gøre det man har tænkt sig, og bagefter rette til. Innovative løsninger = lidt som filmen hvor de laver en Trabant

  10. Manou says:

    Där ser man att det finns punkter man behöver förbättra. Definitivt att skriva ut och fästa på kylskåpet.

    Suveränt inlägg! Tack

  11. Kjell Larsson says:

    Ok det låter ganska bra. Och så avsluta det med; Typiskt Amerikanskt, är det inte typiskt Svenskt att säga så, Svenskar är nog det mättaste folk i världen, staten ställer snart upp på allt. “Hungrig” är nog ett av de viktigaste i entreprenörskap och tom fattigdom är inte heller fel.

    det 11 budet borde vara; Som småföretagare skall man inte gifta sej med fel Kvinna, har själv erfarenhet av det.

  12. David says:

    En sak som alla har glömt att ha tålamod på allt som man gör.Man lyckas genom tiderna med en stark självkritik.Tack för bra inlägget !.

  13. Jerry says:

    Bra skrivet, vill dock lägga till en sak angående punkt 9. Jag har sett folk jobba sjukt hårt men de vet inte vad de gör och de gör fel saker(se punkt 5) och då hjälper ingen arbetsdisciplin i världen. Att jobba hårt är inte värt något om man inte också gör rätt saker och jobbar smart. Kan låta lite klichéartat men så är det.

Trackbacks

  1. […] mig är Disruptive. Denna gång publicerades en lista för entreprenörer, eller snarare “10 skäl att du inte lyckas som entreprenör” som den kallas. Tagen från Neil Patels blogg men med lite kommentarer […]

  2. Tio skäl till varför en entreprenör misslyckas | Eget företag - våga flyga says:

    […] Disruptive har listat tio mycket genomtänkt skäl. Han har utgått från en bloggpost hos den amerikanske entreprenören Neil Patel, som bara är 21 år och som i en bloggpost tagit upp dessa tio punkter. Disruptive har lämnat egna kommentar och tankar kring de olika punkterna. […]

  3. […] – att flera samverkar, det är ett bra sätt för att bygga upp entreprenörskap, tror jag. Bloggen Distruptive är inne på det när den listar och kommentar tio fällor för en entreprenör: Du nätverkar […]

  4. […] har översatt en lista med 10 orsaker till varför du inte är en lyckad entreprenör. Listan är skriven av Niel Patel och Niels blogg hamnade i min bloggkoll-lista. Efter att en god […]

  5. […] får vi då fram denna bilden? Hur får vi de som kallar sig entreprenör, men inte är det att inte synas? För att bara grunda företag kan inte vara entreprenörskap… Det är väl […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+